Svar: Væske - 7 mdr.
27. september 2011
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
De fleste børn vil i 7 måneders alderen trives med ca 750 ml mælk af flaske - svarende til ca 4 flasker i døgnet og vil derudover drikke vand af kop. Netop for at få dækket deres væskebehov både via flaske og via kop. Det er et cirka-tal så nogle drikker lidt mere og andre lidt mindre ..
Derudover vil der naturligt også være lidt væske i og på grød og mos, men det er ikke i store mængder. Det tæller med, men rigtig væske (vand og mælk) ved siden af er nødvendigt, hvis væskebehovet skal dækkes sufficient - sagt på en anden måde, man kan ikke spise sig til sit væskebehov, med mindre man lever af suppe ...:)
Du må et eller andet sted stole på at din dreng får sit behov dækket og at han har en sund og naturlig evne til at regulere sit behov. Det vil sige, at hvis du sørger for at tilbyde så bør han tage imod, hvis han har brug for det, ligesom han bør afvise, hvis han ikke har behov.
Han er stadig så lille at han ikke kan fortælle dig med ord, at han er tørstig og derfor er det vigtigt at du husker at tilbyde ham vand som tørstslukker til og mellemmåltiderne, så han får væske nok. Man kan let glemme det, fordi dagen er fyldt med alt mulig andet og det er ikke så naturligt at give vand af kop, som det er at lægge til brystet, når han f.eks. pylrer lidt :)
Det er korrekt at en indsunken fontanelle kan være tegn på væskebehov og hos spæde børn vil man ofte også se at fontanellen kan være lidt indsunken før amning og være mere spændt efter amning ... Men med den alder din dreng har, så er det et bedre mål for dig, at se på hans almene tilstand, se på hvordan han trives, udvikler sig, tisser - og her også vurdere om urinen er klar, eller om den er koncentreret og lugter koncentreret. Han må stadig meget gerne tisse, når han får bleen af og strålen skal være gennemsigtig :)
Prøv at tilbyde ham lidt vand af en tudkop eller af en kildevandsflaske - med og uden tud - det kan nogle gange gøre at børn drikker lidt mere ...
Fortsat held og lykke! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske