Svar: Min søn på 8 mdr. vil ikke spise
27. september 2011
Alder:
8 mdr.
Kære Mariette
Det vil være rigtig fint at give din dreng lidt pause fra maden, så han ikke føler sig presset til at spise og derfor bliver mere frustreret og ked af det.
Det vil dog også være rigtig godt, at du lige tjekker om han har smerter i munden, måske er der tænder på vej, måske har han blærer eller irriterede slimhinder, ondt i halsen. Det kan godt være sygdom/smerter der gør at han pludselig ikke vil spise ... og netop det at han heller ikke er interesseret i at sutte på og gumle på noget, kunne godt tyde på at han måske har ondt.
Det er dog også sådan at de fleste børn i 8-10 måneders alderen ofte begynder at lukke munden for skeen. Din dreng er ved at blive så bevidst, at han godt ved at han, ved at knibe munden sammen kan få den fulde opmærksomhed fra dig. Det at børn lukker munden for skeen, sætter automatisk gang i os forældre - vi ved jo, hvor vigtigt det er at barnet spiser.
Du kan ikke tvinge ham til at spise, hvis han ikke vil - det er ikke som når han protestere over en ren ble, eller protesterer over at skulle have jakke på - her kan du "tvinge" ham fordi du er stærkere og større end ham. Men sådan er det ikke med maden og med det at spise, du kan hoppe og danse, lave lækre retter, men hvis han ikke vil spise, så vil han ikke spise .. På det punkt, har han mulighed for at sætte sin egen vilje igennem.
Der er ingen tvivl om at børn meget tydeligt mærker at vi forældre har det svært med at de ikke spiser ... Nogle forældre begynder at lave anden mad og sørge for specielle retter, andre lokker med belønning, med legetøj, forsøger at aflede, forsøger at presse skeen ind i munden osv. Begge forældre diskuterer hen over bordet, hen over barnet, hvad taktikken nu skal være osv. Det hele naturligvis af bekymring for at barnet ikke får nok at spise, kommer ud af trivsel osv.
Men det bedste du kan gøre er faktisk at forsøge at give ham mad, som han selv kan sidde med og så give ham madro. Forsøge at slappe af og fjerne fokus fra hvor meget og hvordan han spiser, simpelthen lade ham prøve sig lidt frem. Ske kan han ikke spise med endnu, men fingrene går fint og en gaffel kan også forsøges.
At han er igang med større selvstændighed og således måske lukker munden er nemlig ikke ensbetydende med at han slet ikke vil spise, men det kan godt være et udtryk for at han vil selv. Og det er her, at du skal prøve at møde ham.
Han er også meget opmærksom på hvad han får og hvad du spiser, så når han lukker munden så kan det også være udtryk for at han vil have mere rigtig mad. At han vil spise det samme som dig - så prøv også at give ham mere familiemad, mad i stykker, mad han selv kan sidde med, små hapsere, større stykker - og suppler så med en ske ved siden af, når du kan få lov. Så han igen får lidt interesse og lyst til at spise.
Og så skal mælkeindtaget naturligt også nedsættes, for hvis han drikker mere og mere mælk hos dig, så vil det naturligt tage pladsen og lysten fra maden. Det vil være passende med 3 amninger i døgnet med den alder han har. De kan meget fint ligge inden middagslur, aften og sen aften/en gang i løbet af natten og derudover skal han have mad og vand af kop. Så at se på mælkeindtaget kan også være nødvendigt hos jer.
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske