Svar: Amning ved 6 mdr
28. september 2011
Alder:
3 mdr.
Kære Marie
Når man vælger at amme, så betyder det normalt at man samtidig vælger at amme til barnet er 1 år .. Det anbefales at amme fuldt ud så længe man kan, gerne til barnet er 6 måneder og derefter ammes ved siden af skemaden.
I 6 måneders alderen udgør mælk stadig hovedindtaget af barnets kost. Selvom barnet i den alder ofte kommer godt igang med skemaden, så er det vigtigt at barnet stadig får masser af mælk - mælkebehovet ligger ofte mellem 800-1000ml i døgnet og derudover dækkes væskebehovet af vand af en kop.
For at sikre barnet mælk nok, vil det i 6 måneders alderen derfor ofte være nødvendigt at amme 6 gange i døgnet. Det vil sige tidlig morgen, formiddag, inden middagslur, eftermiddag, aften og sen aften. Barnet begynder i den alder at kunne sove igennem om natten, hvilket svarer til at barnet ammes midnat og sover til næste morgen tidlig, hvor der ammes igen. At sove igennem i denne alder er at sove 5-6 timer uden at få mælk - f.eks. fra kl 23.30-05/06.
I 7 måneders alderen skæres ofte ned til fire amninger og det vil her ofte være amningerne formiddag og eftermiddag der forsvinder. Der erstattes her af mellemmåltider i stedet for - barnets indtag af rigtig mad er større i denne alder og barnets evne til at drikke af en kop er også bedre, så behovet for bryst sættes naturligt ned. De fire amninger som barnet har brug for vil derfor ofte ligge tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Dette er hensigtsmæssigt fordi barnet får sit behov for mælk/væske dækket over hele døgnet og samtidig sikres plads til mere og mere rigtig mad.
I 8-9 måneders alderen skæres ofte ned til 3 amninger i døgnet. De ligger ofte enten inden middagslur, aften og sen aften eller de fjernes helt fra dagen og ligger aften, sen aften og tidlig morgen.
I 10 måneders alderen skæres ofte ned til 2 amninger i døgnet og de vil ofte ligge aften og sen aften eller aften og en gang i løbet af natten. De to amninger bibeholde til 12 måneder hvor der skæres ned til en amning, som så kan bibeholdes så længe mor og barn synes det er rart :)
Du skal være opmærksom på, at hvis det hos jer bliver nødvendigt at introducere en flaske, fordi du skal have arbejde til at gå op med pasning af din datter og hendes mælkebehov - så er det en rigtig god idé at introducere flasken nu, så hun lærer at drikke af den. Venter du med at introducere den, så får du problemer, for så vil hun foretrække den ægte vare, brystet ...
Der er ikke noget i vejen for at din datter får en flaske, det er helt okay - hvis du gerne vil give hende modermælk, så kan du jo også malke ud og give hende din mælk i flasken ... Men det vil være naturligt, at jo mere flaske hun får, jo mere vil det kunne gå ud over din amning og der vil altid være en risiko for at hun foretrækker flasken fremfor brystet, fordi den er lettere at spise af. Så jo yngre hun er, når hun introduceres for flaske, jo større risiko for at amningen går i stykker. Jo mere veletableret amningen er, jo bedre vil hun kunne mestre begge dele :)
Jeg håber at du kan bruge ovenstående her lidt videre til at træffe et god valg for jer.
Rigtig meget held og lykke! Rigtig god weekend :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske