Brev:
Natugle og uregelmæssig søvnrytme i 5 mdrs. alderen
28. september 2011
Alder:
5 mdr.
Natugle og uregelmæssig søvnrytme i 5 mdrs. alderen
Kære Helen.
Tak for dit svar angående 4 mdr. og søvnkrise.
Jeg giver hende nu flaske ved aftenputningen og hun har fået eget værelse, da hun vågnede stort set hver gang vi vendte os i sengen (lige ved siden af vores med døren åben). Det har hjulpet.
Der er dog stadig stor forskel på hvor lange stræk hun tager om natten uden at vågne og få mad. Hun kan tage 3 nætter i træk hvor hun sover hun 5-6 timer ad gangen uden at vågne og bede om mad og så et par nætter med kun 3 timer af gangen og nogle nætter kun 2 timer hele natten igennem, for derefter at tage 5-6 timet igen næste nat. Samlet set sover hun dog ca. 10-11 timer om natten.
Hun sover nu generelt mindst en lang lur om dagen og er i godt humør.
Hun er blevet helt klar til skemad og nyder det. Hun får kun grød til frokost, men jeg vil starte på lidt grøntsagsmos om eftermiddagen/aftenen om en uges tid, når hun er 5 mdr. ...
...
Det undrer mig at der er så stor forskel på nætterne. Hun viser jo ofte at hun kan sove i længere stræk om natten, burde hun så ikke gøre det mere jævnt? Er det pga. hvordan dagen er forløbet, eller kan det være uro i maven?
Hendes sengetid er lige for tiden kl. 23-23.30 og hun vågner derfor først kl. 10 om formiddagen, hvilket igen forskyder alle dagslurene, så den sidste ligger omkring kl. 20. Er det ok når man kun er næsten 5 mdr., eller skal jeg forsøge at skubbe hendes sengetid eller vække hende om morgenen?
Min SP har foreslået sukkervand på flaske, når hun vågner efter kun 2-3 timer om natten, for at vænne hende fra at spise så hyppigt om natten og samtidigt give maven lidt ro. Det har jeg prøvet og det hjælper, men jeg ønsker ikke at det skal blive en vane og at hun så ikke gider drikke usødet vand. Hvad mener du om det?
På forhånd tak for hjælpen.
Med venlig hilsen
Sarah