Svar: Natugle og uregelmæssig søvnrytme i 5 mdrs. alderen
28. september 2011
Alder:
5 mdr.
Kære Sarah
Hvis det fungerer rigtig godt for jer, at din datter har en sen søvnfase, det vil sige en rytme, hvor hun sover sent hele dagen igennem, så er det helt fint. Så behøver du ikke ændre noget nu, så kan I fint have den rytme I har. I princippet er der intet i vejen for at din datter først sover kl 23 og står op kl 10 om formiddagen, hun må meget gerne sove på denne måde, hvis det fungerer for alle :) Hun ved jo ikke, hvad klokken er og sover som hun nu trives med.
MEN, at hun trives med det er naturligvis ikke ensbetydende med at I forældre trives med det og hvis du har det rigtig svært med den rytme, fordi du f.eks. selv er morgenmenneske og gerne vil starte dagen tidligt, ja så må du gerne prøve at lave det om. Det gør du så ved at prøve at vække hende om morgenen, så dagen starter lidt før, du kan tage lidt af tidspunktet dag for dag, så det stille og roligt bliver tidligere og tidligere og naturligvis vække hende blidt og nænsomt.
På samme måde kan du så lægge lurerne om dagen tidligere og tidligere og på den måde får ændret på rytmen, så hun stille og roligt også begynder at gå tidligere i seng. Men som sagt - du skal ikke ændre på noget, hvis det fungerer. Du ved hvad du har, ikke hvad du får ... :)
Om din datter skal have vand om natten ... det afhænger helt af hvor meget mælk hun drikker. Hun må ikke få vand som erstatning for mælk. Der er ingen næring i vand og en flaske med vand må ikke erstatte et reelt behov for mælk.
De fleste børn vil omkring 6 måneders alderen begynde at kunne spise mere skemad, drikke lidt vand af en kop og de ammes også stadig meget i løbet af dagen og aftenen. Derfor vil de ernæringsmæssigt ikke længere have brug for mælk midt nat. De kan i den alder begynde at sove 5-6 timer uden at få mælk - det vil sige sove fra ca midnat til næste morgen tidlig. Man kan i den alder godt forsøge at få barnet til at sove videre om natten uden at tilbyde mælk - og nogle gange kan det være en god idé at give lidt vand, hvis barnet virker tørstig. Men der er tale om små mængder, en tørstslukker på måske 25 ml og der er ikke tale om at barnet begydner at få flasker med vand om natten. Det handler om at barnet i den alder skal lære at indtage sit behov i løbet af hele dagen og aftenen og lære at komme videre i søvnen uden at få bryst eller flaske.
Hvis din datter vågner om natten fordi hun her stor uro i maven, så er det naturligvis helt okay at du giver hende lidt vand - fordi kogt vand i sig selv kan give ro i maven. Men der er tale om små mængder og stille og roligt skal det bare være rent kogt vand og altså vand uden sukker :)
At der er forskel på jeres nætter er helt normalt. Det handler om at hendes oplevelser om dagen skifter og alt hvad hun oplever skal bearbejdes om natten, når hun sover. Det handler også om at hun begynder at sove anderledes, hendes søvn ændrer sammensætning nu og tingene ændrer sig hele tiden. Derfor vil der i overgange naturligt være forskelle. Sådan er det også når børn går fra at sove 3 lure til kun 2 lure dagligt eller sove 2 lure til kun at sove 1 lur i løbet af dagen - i overgangsperioden, vil de naturligt have dage, hvor de stadig har brug for en ekstra lur og dage, hvor den kan springes over. Det tager tid og der er forskel fra dag til dag. Det er helt naturligt og helt okay :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske