Svar: Spørgsmål omkring søvn
29. september 2011
Alder:
6 mdr.
Kære trætte mor
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det er vigtigt at have realistiske forventninger til sit barn og derfor vil jeg gerne starte med at fortælle, hvad du kan arbejde på nu, hvor din dreng er 6 måneder gammel og hvad hans behov er :)
De fleste børn vil i 6 måneders alderen have behov for 6 amninger i døgnet og det er meget vigtigt at de ammes tilstrækkeligt dagen igennem for ikke at søge brystet om natten. Derudover er det vigtigt at din dreng nu, får mere skemad og mere og mere rigtig mad. Det vil sige grovere grødtyper og grøntsagsmos med kød og fisk, mad i hånden og mellemmåltider - og vand af kop til alle måltider, fordi det også er med til at sikre hans behov for væske.
Man siger at børn i 6 måneders alderen ernæringsmæssigt ikke længere har behov for mælk om natten - men det er her en forudsætning, at de får både mad og mælk nok hele dagen igennem.
At sove igennem i denne alder er at kunne sove 5-6 timer uden at få mælk. Det vil ofte sige at sove fra midnat til næste morgen tidlig. Det er altså amningen kl ca 03 der nu forsøges sprunget over.
En plan for dagen, lavet ud fra dine angivne tider, kunne se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre i mors seng.
Morgen 7: Havregrød, vand af kop.
Ammes og puttes til første lur kl 8 som nu.
Formiddag 9.30-10: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden, vand af kop.
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos, med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker i hånden at gumle på, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 15: Frugtmos, frisk frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Ammes og puttes til dagens 3 lur. Da han står tidligt op, lyder det som om at han fortsat har behov for 3 lure dagligt og det er okay
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres igen med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl 19-19.30 - hvor han er parat til at blive puttet. Det er naturligt at han ikke kan sove tidligere, når han sover 3 lure dagligt.
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge bryster og begynder herefter at kunne undvære mælk midt nat og dermed sove til næste morgen tidlig, hvor han så skal ammes igen.
Mange børn vil i 6-7 måneders alderen begynde at kunne nøjes med kun 2 lure dagligt, men det afhænger af hvor sent de står op og det er naturligt, at din dreng, når han tager første lur allerede kl 8, er nødt til at sove sine 3 lure dagligt.
Hvor meget han sover om dagen og hvad tid hans lure ligger på, vil naturligt spille ind på hvornår han er klar til putning om aftenen og som jeres plan for dagen er, vil det være helt naturligt at han først kan sove kl 19.30-20 som er det tidspunkt, hvor I også lige nu erfarer at han ofte først falder i søvn. Der er derfor ingen idé i at putte ham allerede en time før han egentlig er parat. Det giver kun unødig frustration for jer alle tre.
Når han vågner om natten, så vil det være rigtig godt, at du prøver at berolige og betrygge med hænder, kærtegn og beroligende ord. Hjælper ham med stillingsskift og videre i søvnen uden at amme ham. Hvis han kun kan falde til ro med brystet, så giv ham det, men gør det kortvarigt og træk så brystet til dig, så han lærer at sove videre, uden at blive fyldt op med mælk. Du kan læse mere om, hvordan du lærer ham dette i min bog "Sådan får du dit barn til at sove" .
Jeg håber at ovenstående giver lidt idé om, hvad I kan forvente af jeres dreng lige nu og hvordan I kan arbejde lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske