Svar: Opstart på arbejde og flaske
30. september 2011
Alder:
7 mdr.
Kære Rikke
I 8-9 måneders alderen vil de fleste børn ofte trives med 3 amninger eller flasker i døgnet. De tre amninger vil ofte ligge inden middagslur, aften og sen aften eller være helt fjernet fra dagen og således ligge aften, sen aften og tidlig morgen.
Hvis Victoria ikke vil have flaske, så må du derfor amme hende, når du er hjemme og det kan altså godt være aften, sen aften og tidlig morgen. Så får hun stadig sikret sit behov for bryst/mælk og far kan om dagen give hende masser af skemad, mad i stykker, vand af op og også forsøge med lidt mælk af kop f.eks. inden middagsluren.
I kan godt forsøge med en anden type erstatning for at se om hun hellere vil have den smag. De smager meget forskelligt og nogle børn kan naturligt bedre lidt noget end noget andet. Alternativet til Nan kunne være Beauvais Modermælkserstatning, Allomin Modermælkserstatning fra Semper, Hipp modermælkserstatning eller tilskudsblanding, Babymælk fra Arla eller du kan forsøge med Vælling, fordi det er tilsat smag af f.eks. pære...
Da jeres datter tager imod flasken om aftenen, når mor giver den, så lyder det som om at det er smagen hun ikke bryder sig om og skift af erstatning er bestemt et forsøg værd. Prøv med mme i brik i første omgang, for at se om der er noget hun kan lide - så skal du ikke købe så meget, som så alligevel skal smides ud, hvis hun ikke vil have det ... og hvis det ikke lykkes, så må du bibeholde amningen ... :)
I 10 måneders alderen og indtil hun er 1 år, vil 2 amninger eller flasker ofte være passende og de vil ofte ligge aften og sen aften eller aften og en gang i løbet af natten - så på den måde vil du stadig godt kunne amme og også gå på arbejde - med mindre du har nattevagt ... :) Og amningerne vil naturligt fylde mindre og mindre og afhængigheden af mors bryster dermed også blive mindre.
Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke med det hele :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske