Svar: Udtrapning af flaske aften og nat
30. september 2011
Alder:
12 mdr.
Kære M
De fleste børn stopper med natflasken først og så aftenflasken derefter, men nogle gange fungerer det faktisk bedst, at lade barnet lære at sove uden at få aftenflaske og så er det natflasken, der fjernes sidst - og det kunne måske godt være en bedre løsning hos jer ...
I hvert fald lyder det som om at I allerede har fået skabt en god erstatning for aftenflasken og har et godt ritual. I kunne derfor godt overveje at fjerne aftenflasken først og dette gør I ved at skrue ned for mængden og så tilbyde lidt lun mælk af en kop i stedet. Han skal stadig have sin godnatgrød, blive puttet kærligt og roligt som nu, men flasken erstattes stille og roligt med lidt lun mælk af en kop - og på sigt kan der så være vand i koppen, men lige nu og de næste par måneder frem tilbydes han lidt mælk, så overgangen ikke er for stor.
Natflasken skal på samme måde også skæres ned, så han får mindre og mindre. I kan skære ca 20 ml væk af gangen og gøre det med nogle få nætters mellemrum, så han i stedet for 220ml, får tilbudt 200ml og nøjes med det i nogle nætter. Derefter får han så 180ml et par nætter, så 160ml osv. så han får mindre og mindre.
Samtidig med dette skal han så også have et nyt ritual, men det skal være stillingsskift, jeres beroligende hænder på kroppen, blive holdt lidt i hånden, kærtegnet lidt, et stille "sshh-sshh" eller lignende. Han skal ikke op, men skal lære at komme videre i søvnen stille og roligt uden for meget aktivitet. Hvis I tager ham op, så er det kun for at tage ham over til jer og lade ham sove videre hos jer, netop fordi han så får nærhed, tryghed og ro - og så kan sove uden sin flaske, fordi han har jer i stedet ...
De fleste børn vil i 12-18 måneders alderen også begynde at tage en puttebamse, putteklud eller lignende til sig. Den skal introduceres allerede om aftenen, når han bliver puttet til natten, den skal indgå som en fast del af putteritualet både dag, aften og nat, hvis og når han har en opvågning der og stille og roligt vil den så kunne tage over og virke tryg og beroligende og I vil kunne træde mere og mere ud af hans behov :)
Jeg håber at ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske