Svar: Omega 3 i modermælkserstatning
2. oktober 2011
Alder:
15 mdr.
Hej med dig
Jeg mener at de første modermælkserstatning med tilsat omega 3 og 6 blev lanceret i begyndelsen af 2009 i DK og i 2010 kom flere til ...
Med hensyn til undersøgelsen om at børn der ammes, bliver mere intelligente, så er denne undersøgelse blevet kritiseret og nye undersøgelser viser, at den højere intelligens hos børn der er blevet ammet, ikke skyldes brystmælken, men skyldes at kvinder der ammer ofte har en højere uddannelse. Den nyere forskning tyder altså på at der ikke er nogen sammenhæng mellem amning og børns intelligens, hvis man tager mødrenes intelligens med i regnskabet.
Når man laver og udvikler modermælkserstatning, så forsøger man altid at lave et produkt der ligner modermælk så meget som muligt. Modermælk indeholder blandt andet de langkædede fedtsyrer (LCPUFA), specielt n-3 fedtsyren docohexaenoic (DHA).
Undersøgelser viser at ammede spædbørn har en bedre synsstyrke end ikke ammede børn og man mener at dette kan forklares ud fra modermælkensindhold af DHA. Derfor er tilsætning af DHA til modermælkserstatning sandsynligvis forbundet med en bedre synsudvikling hos børnene.
Jeg håber at du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske