Svar: Familiemad
2. oktober 2011
Alder:
7 mdr.
Hej
Der bør som udgangspunkt tilsættes ekstra fedtstof til barnets mad, når barnet tilbydes hjemmelavet mad - som voksne spiser vi normalt mere fedtfattigt end barnet har godt af og derfor vil det være naturligt at sikre barnet ekstra fedt, når det begynder at spise mere og mere familiemad.
Hvis du laver en fed sovs, så kan barnet naturligt godt få sit behov for ekstra fedt dækket den vej igennem og du behøver ikke tilsætte ekstra - men generelt er det en god idé at være opmærksom på at barnet skal have mere fedt end vi voksne spiser.
Det anbefales også at tilbyde så varierede former for fedt som muligt, så barnet både får smør og olie (vegetabilske) produkter. Ligesom barnet også skal have f.eks. fisk for at få de sunde omega-3 fedtsyrer den vej igennem.
Bouillon indeholder meget salt og generelt skal man undgå salt i maden til børn under 1 år. Det er naturligt, at jo mere familiemad barnet får, jo mere vil det også få salt - men som udgangspunkt bør man forsøge at lave mad uden tilsætning af salt.
Din dreng må godt få sovs lavet med bouillon en gang imellem - men det er bedst, hvis du kan lave kødsovs osv. uden at tilsætte salt eller bouillon. Prøv i stedet at tilsætte timian, oregano, løg og hvidløg som krydderi, så retten får smag, uden at indeholde salt - og har I voksne så brug for ekstra salt, så bør I bruge bordsalt. Generelt anbefales det dog at vi sætter vores saltforbrug ned, så det er måske en god måde at alle vænner sig til mindre salt på .. :)
Som væde i stedet for bouillon kan ofte bruges vand, sødmælk eller fløde ...
De fleste færdigretter vil indeholde salt, det gælder postejer, færdig fars, brød, eller f.eks. forskellige "pulversovse" der blandes op med mælk. Det er et individuelt skøn du må lave - om din dreng kan få retten eller om det er for salt og som udgangspunkt er det en god idé at lave så meget som muligt fra bunden selv, netop for at undgå at salt mængden bliver for stor. Men undgå salt fuldstændig, når din dreng begynder at spise mere og mere familiemad, kan være svært og det er okay - men det er vigtigt at du forsøger at holde saltindtaget nede.
Håber dette er svar nok på dit spørgsmål :)
Fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske