Brev:
Sover 30 min. per gang - 2 mdr.
2. oktober 2011
Alder:
2 mdr.
Sover 30 min. per gang - 2 mdr.
Hej Helen,
Tak for en god brevkasse.. Jeg har smugkigget på en masse spørgsmål, men synes nu at jeg selv vil benytte mig af muligheden, da jeg ikke syntes der er noget svar, som lige matcher mit problem.
Vi har en lille datter (Emma), som vejede 3710 g. og målte 54 cm fra fødslen. I dag, 10 uger efter vejer hun 6,3 kg og måler 63 cm.
Hun er en meget veltilpas og glad lille pige, som trives fint og på alle måder følger de kurver, som nu passer på hendes størrelse. Hun er en meget vågen og aktiv pige, som faktisk havde helt åbne øjne, da hun kom ud af maven ved kejsersnit. Der gik ikke lang tid, før hendes blik blev fokuseret, og allerede inden en 1 måned gammel kunne hun få øjenkontakt og smile bevidst til folk.
Vores problem er, at hun ikke sover særlig meget om dagen. Her mener vi, at hun max sover 45 minutter af gangen, og ikke mere end 2-3 gange fra klokken 7-8 til klokken 18-19 tiden. Så vidt jeg ved, så behøver hun jo hendes søvn for at udvikle sig, og sove lidt på de indtryk som hun nu har fået. Dette gør, at jeg er bange for, at hun ikke får søvn nok.
Her er en typisk dag for os:
21-22 : Ammes (1½ bryst) af, og vi går begge i seng.
00-01: Ammes (1½ bryst) og sover videre. Ingen vågentid.
03-04: Ammes (1½ bryst) og sover videre. Ingen vågentid
06-07: Ammes igen (1 bryst), og sover videre, men meget uroligt. Ofte "står vi op", hvilket betyder vi går ind på sofaen i stuen, hvor hun "halvsover" ved mig.
08: Bliver ammet (det andet bryst). Her står vi op, og hun bliver morgenvasket og får tøj på.
9.30-10: Bliver ammet (1½ bryst). Her kommer hendes første lur. Varer max 45 minutter.
Herefter bliver det meget løst, og afhænger af hvordan hun opfører sig på dagen. Oftest ca. ved 13-14 tiden og igen sen eftermiddag. Her er det mere reglen end undtagelsen, at hun kun tager 30 minutter pr gang.
Herefter begynder "kampen" med at få hende til at sove, hvilket som regel først lader sig at gøre ved 21-22 tiden.
---
Her det sidste stykke tid har vi fået hende til at sove ved klokken 20, hvor hun så har betragtet det som at sove til nat, og "vågner ikke op igen" på nær ved amningerne om natten. Det synes vi egentlig er dejligt, men det er langt fra altid at hun gider gøre det. Generelt tror vi at hun er træt, men ikke vil give sig hen.
Vi har prøvet rigtig meget for at få hende til at sove:
Svøbe hende (både før og lige når hun er faldet i søvn - Fungerer om natten, for hun har stadig hendes chokbevægelser/spjæt hvilket hun vågner af).
Sut. Hun nægter at bruge sut, og bliver meget hidsig når vi putter den i munden af hende. Hidsigheden forsvinder når vi tager den væk, og bagefter er hun bare pylleret og træt.
Afskærming. Vi har slukket tv, ingen lys, ble over min skulder for at holde hende i skjul.
Sang/Vukke og lullen er nok det som hjælper bedst, men det kan tage 2-3 timer før hun falder i søvn, og det sker som regel ved en amning, fordi hun alligevel skal spise.
Barnevogn. Fungerer egentlig fint, men hun tager stadig max 45 minutter. Og vognen skal være i bevægelse. Og vi kan jo ikke bruge den om aftenen.
Generelt kan man jo godt sige, at hun MEGET gerne vil bruge brystet som sut, og at vi slet ikke kan finde noget alternativ. Hun kan ikke bare puttes i seng uden hun er faldet i søvn inden, og det sker i 95% af gangene ved brystet. Hun sover Altid bedst, når hun sover ved enten mig eller min mand.
Vi skal jo også have hende bøvset inden vi putter hende, og det vågner hun ALTID af. Og så starter jeg forfra, og det munder altid ud i sjat-amning, hvilket desværre resulterer i prutter og en smule mavekneb. Hun har afføring flere gang hver dag (stammer måske fra sjat-amning?) og rigelig med våde bleer.
1. Hvordan kan vi løse hendes søvnproblem?
2. Hvornår kan man lære hende søvnrytme?
3. Hvor meget søvn skal hun egentlig have i hendes alder?
4. Skal jeg ændre noget på min amning? - Jeg ammer kun - ingen flasker.
Beklager den lange smøre, men jeg synes det er vigtigt, at du ved det hele for at kunne hjælpe mig :)
Med venlig hilsen
Anja og Emma