Svar: Sove af sig selv
3. oktober 2011
Alder:
3 mdr.
Kære Malene
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det er helt naturligt, at din datter har brug for at få mælk inden hun skal sove - det er ikke det samme som at hun skal ammes i søvn - men det at blive ammet, vil naturligt berolige hende og gøre hende så afslappet, at hun kan lukke af for verden og alle oplevelserne og dermed falde i søvn.
Samtidig vil hun naturligt sove længere, hvis hun har fået mælk lige inden luren, fordi hun falder i søvn mæt og med mælk i maven. Hvis hun f.eks. ammes en time inden hun bliver puttet, så vil hun naturligt ikke kunne sove så længe, før hun så vågner og melder dig fordi hun igen er sulten.
Netop i 3-4 måneders alderen ændrer børn ofte rytme, de spiser og sover anderledes end tidligere og det handler om at de netop i den alder, begynder at interessere sig for og er meget mere opmærksomme på, hvad der sker omkring dem.
Din datter oplever altså mere og mere af verden nu, hun registrerer mere og mere om hun er hjemme eller ude, om hun er i favn hos dig eller en fremmede og er langt mere bevidst om, hvad der foregår omkring hende. Det betyder at hun naturligt har svært ved at give slip på oplevelserne og overgive sig til søvnen, ligesom det ofte også betyder, at hun lader sig forstyrre, når hun skal spise og derfor slatspiser lidt - man kommer altså let ind i en rytme, hvor hun slatspiser og slatsover lidt hele dagen igennem :)
Derfor vil mange også opleve at barnet i denne alder begynder at søge brystet lidt hyppigere end det tidligere har gjort - hvilket er okay, fordi det netop er hyppigheden af amning der øgermælkemængden og da hun spiser mindre mænger af gangen og mere hyppigt og stadig bliver større, så er det en god måde at få givet hende lidt ekstra mælk og dermed på sigt få sikret hende bedre søvn ...
Det vil være en god idé at du nu forsøger at skabe en rytme, hvor hun sover 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen og det vil ofte være en rigtig god idé, at arbejde på at især middagsluren bliver en lang lur. Det kan du gøre ved at gå en lang tur med hende dagligt, fordi hun på den måde får påvirket sit indre ur og får et naturligt behov for at sove lidt længere midt på dagen. Og ja - hun skal ammes inden luren.
Faktisk kan det være en rigtig god idé at du nogle gange prøver at amme hende to gange mellem hver lur. Det vil sige, at du lægger hende til når hun vågner og lader hende spise det hun vil der. Derefter leger du med hende, tumler med hende, stimulerer hende rigtig godt både fysisk og mentalt og inden hun så skal sove igen, så lægger du hende til modsatte bryst. Her vil hun så måske tage toppen og det er fint, det fylder hende lidt ekstra op og så sover hun også bedre. Når hun så vågner igen, så starter du med at amme der, hvor hun sluttede sidst, leger og aktiverer og så tilbyder du modsatte bryst, inden hun så skal sove igen.
På sigt vil hun, når hun begynder at få skemad og er godt igang med dette, trives med en rytme, hvor hun får skemad når hun vågner af en lur og bliver ammet inden hun skal sove næste lur. Så amning inden lur er altså helt relevant - både nu og senere :)
Det kan hjælpe din datter, hvis du svøber hende - du kunne overveje om hun ville trives i en voksipose eller lignende (de fåes i mange modeller og til meget forskellige priser). Det at blive puttet i en pose, kan hjælpe hende til at finde fysisk ro og overgive sig af søvnen og hun vil være omsluttet, som når hun ligger i dine arme. Samtidig vil du kunne amme hende imens hun ligger i posen og vil således kunne amme hende inde og derefter bære hende ud og putte hende i barnevognen, så hun på den måde lærer at sove uden direkte afhængighed af brystet. Hun får mælk men sover ikke med brystet i munden :)
Ellers er det ofte et spørgsmål om at du flytter hende fra din favn og ned, hvor du ønsker hun skal sove - lige der, hvor hun ikke sover helt men lige registrerer, hvor hun bliver lagt.
Start med at skifte hende, så hun har fået ren numse, ren ble. Svøb hende eller put hende i sovepose og am hende så. Se på hende, lyt til hendes vejrtrækning, læg mærke til hendes øjne. Prøv at lægge hende fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at hun er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte hende fra din favn ned i egen seng eller barnevogn. Hun er svøbt og hun kan evt. få en sut og/eller en sutteklud som følger med hende fra favn og ned i seng.
Stå lidt ved hende, hold dine hænder roligt på hende, så hun fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hendes krop, så der er lidt tyngde, vug hende blidt imens hun ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser. Ligger hun i barnevognen, så tril den frem og tilbage og lul hende til ro.
Det er om dagen, når hun puttes til sine lure og det er om aftenen, når hun puttes til natten, at du skal gøre som ovenfor beskrevet. Når hun ammes om natten, så bliver hun det mere eller mindre i søvne og her skal du ikke spekulere over at adskille tingene.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske