Svar: Power nap eller ej?
3. oktober 2011
Alder:
14 mdr.
Kære Maria
Det lyder som om at det umiddelbart har været lidt for tidligt, for jeres dreng at skulle nøjes med kun en lur dagligt og det gør naturligt, at eftermiddagen ofte bliver for lang for ham ... :(
Det er dog uhensigtmæssigt at han sover powernap efter kl 16, for med den alder han har, så vil den søvn der ligger her naturligt "æde" af nattesøvnen. Det betyder at han enten vil være meget svær at få i seng om aftenen, vil begynde at vågne op om natten eller vil begynde at vågne meget tidligt. Derfor er det som gangspunkt bedre at han får en formiddagslur og en middagslur end at han får en middagslur og en powernap om eftermiddagen ...
Men nu er rytmen jo sådan og så må I prøve at få det bedste ud af det ... Hvis I har mulighed for at lade ham sove lidt længere om morgenen vil det være godt, så kan han sove lidt senere middagslur og dermed stå lidt senere op så eftermiddagen ikke bliver helt så lang og så vil han på den måde bedre kunne klare sig uden powernap om eftermiddagen.
Tal også med vuggestuen om, at de ikke skal vække ham om eftermiddagen, men at han skal have lov til at sove, til han vågner af sig selv, så han får sovet så lang en lur som muligt - for netop bedre at kunne holde til eftermiddagen.
Og de dage, hvor han er helt færdig og bare må sove en powernap, ja så skal han naturligvis det - her er I nødt til at være fleksible - men det vil så naturligt betyde, at han så kan have brug for at blive puttet lidt senere i seng om aftenen, for at være mere parat til at sove ...
Overgange er altid svære. Det gælder både når man går fra 3 til 2 lure, når man går fra 2 lure til kun en lur dagligt og det bliver også svært, når han engang skal til helt at springe middagsluren over. Nogle dage, vil han naturligt have brug for sin ekstra lur, andre dage, vil I kunne springe den over.
Prøv også at holde fast i en god og ens rytme i weekenden, så han ikke skal skifte rytme mellem weekend og hverdag. Jo mere ens rytmen kan være, jo bedre vil det være for ham :)
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske