Svar: Mælk ved siden af skemad
3. oktober 2011
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Det anbefales at bibeholde amning ved siden af skemaden til din dreng er 12 måneder gammel, men antallet af amninger skrues stille og roligt ned, så skemaden og den rigtige mad kommer til at fylde mere og mere og mælkeindtaget mindre og mindre. Det sker stille og roligt, det sker gradvist.
De fleste børn vil i 6 måneders alderen have behov for 6 amninger i døgnet, og når barnet bliver 7 måneder, så skrues ofte ned i antallet af amninger og mængden af skemad øges lidt. I 7 måneders alderen vil 4 amninger ofte være passende.
Når barnet bliver 8-9 måneder gammel vil det ofte være passende med 3 amninger i døgnet. Her udover vil barnet få mad i stykker og også stadig skemad.
I 10 måneders alderen vil 2 amninger i døgnet ofte være passende og dette bibeholdes til barnet er 1 år. Ved siden af dette får barnet familiemad, stadig mad der er moset - men masser af mad i stykker, mad med masser af bid - og her almindelige børnevenlige retter.
Mængden af skemad øges og varieres hele tiden lidt, som han nu viser behov for og som du vurdere kan passe godt til ham og hans behov - så han stadig også får sin mælk og sit væskebehov dækket, sover godt, udvikler sig osv. :)
At du lige nu blender maden er fint. Det er dog rigtig godt, hvis du begynder at give de lidt grovere grødtyper, så din dreng får lidt anden konsistens og vænner sig til dette, ligesom du også skal begynde med lidt kogt fisk eller kød i grøntsagsmosen, netop for at give mere struktur og vænne ham til mere bid. Han skal også have mad i hånden at gumle på selv og øve sig mundmotorisk på, så han bliver i stand til på sigt at tygge mere og mere :)
Læs min nye bog "Helens bog om børn og mad" - den indeholder præcise dagsplaner måned for måned, så du kan følge med i, hvad din dreng nu har brug for og hvordan du sikrer ham både skemad og mælk nok :) Der er også masser af inspiration og gode råd til opskrifter, idéer til hvad næste skridt er, så I hele tiden er med madmæssigt :)
Fortsat god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske