Svar: Popcorn og rosiner
4. oktober 2011
Alder:
12 mdr.
Hej med dig
Som udgangspunkt skal man passe meget på med at give små børn popcorn. Hvis barnet ikke tygger godt nok, så er der risiko for at popcorn kan sætte sig fast i halsen ...
Med hensyn til rosiner, så anbefales det at børn under 3 år ikke får mere end max. 50 gram rosiner om ugen.
Rosiner kan have et højt indhold af svampegiften ochratoksin A. Det betyder ikke noget, hvis børnene spiser mange rosiner én dag og ingen de næste. Det er det totale indtag over en længere periode, som skal begrænses.
Svampegiften findes også i økologiske rosiner, hvorfor vejledningen her er den samme.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske