Svar: Godnatritual og tandbørstning
4. oktober 2011
Alder:
12 mdr.
Hej med dig
Det er helt naturligt at din datter lige nu har ændret sovevaner - det hænger sammen med at hun er begyndt i vuggestue og naturligt derfor er mere træt, fyldt med mange nye stimuli og dagen er lang for hende - adskilt fra mor og far.
At hun lige nu derfor har brug for at blive puttet tidligt, er helt okay - det lyder til at være et reelt behov og det skal I naturligvis give hende lov til. Der er tale om en periode.
At det kan være svært at børste tænder efter amning og inden hun så puttes - ja sådan er det, men igen - det er en periode og på sigt, vil I naturligvis kunne amme og derefter børste tænder, læse godnathistorie osv. Så på sigt vil det være bedre for hendes tænder at de børstes og at de derefter ikke påvirkes af mælk.
Det er helt naturligt at børn får mælk, selvom de også får mælketænder. Nogle børn fødes med tænder, mange børn får de første tænder når de er ca ½ år gamle og det betyder at børn naturligt stadig vil få mælk på ydertidspunkterne og dermed også en påvirkning af mælkesukker omkring tænderne. Men det hører med og de tandlæger jeg har talt med siger, at hvis man bare sørger for at børste tænderne godt to gange dagligt, så tænderne som udgangspunkt er rene når barnet står op og inden barnet puttes til natten - så gør det ikke så meget med mælkesukkeret om natten. Men det er klart at når barnet bliver 1 år og ikke længere behøver amning eller flaske sen aften eller tidlig morgen, så vil det være rigtig fornuftigt at lære barnet, at sove så amning/flaske, tandbørstning og putning er adskilt :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske