Svar: Søvnrytme - 12 mdr.
4. oktober 2011
Alder:
12 mdr.
Hej med dig
Det er helt naturligt at børn skifter søvnfase med mellem 45-90 minutters interval og netop nu, hvor din datter er begyndt i vuggestue, vil hun naturligt sove mere uroligt. Alt hvad hun oplever om dagen skal bearbejdes i søvne og derfor drømmer hun ekstra meget lige nu. Det betyder at hun vil have perioder i sin søvn, hvor hun vil ligge og virre med hovedet, spjætte med arme og ben og motorisk virke urolig, hun vil også have perioder, hvor hun småklynker og piver, måske smågræder i søvne. Det er helt normalt.
Det er fint at du tager hende over til dig, giver hende den tryghed hun behøver og så lader hende sove videre der. Du kan dog også gøre det, at du fjerner den ene side af tremmesengen og kobler hendes seng til din. På den måde kan hun stadig lære at sove i sin egen seng og du kan blive liggende i din seng, samtidig med at du stadig kan lægge en hånd over på hende, så hun kan mærke at du er der, at hun ikke er alene, så du på den måde kan kærtegn hende og berolige og betrygge hende, så hun kommer videre i søvnen. Det er vigtigt netop at hjælpe hende videre i søvnen og ikke begynde at tage hende op, for at berolige hende, fordi hun sover og "bare" skal have hjælp til skiftet mellem søvnfaserne :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske