Brev:
Spise- og søvnkrise
5. oktober 2011
Alder:
6 mdr.
Spise- og søvnkrise
Hej Helen
Er nødt til at søde råd hos dig, da jeg ikke ved længere hvad jeg skal gøre.
Jeg 26 år og er føstegangs mor.Min kæreste er 35 og er også førtsegangs far. For 6,5 mdr siden er vi blevet forældre til en dejligste dreng Alexander. Han blev født lige på termin dato, men vejede kun 2350. Han tog lynhurtigt og fint på, men det krævede at han blev ammet i timevis. Bruger ikke sut, sov tit med bryst i munden. Siden han var 4 mdr startede han på skemad. Og det gik også meget fint.
Da han blev 6 mdr var vi oppe på 3 måtider á 60-70 ml hver + vand på kop + bryst. Lige til for 2 uger siden holdt han op med at spise skemad. Der skal siges at jeg laver lækker mad til ham fra bunden af, han får intet på glas eller i pulverform. Nu er han kun på bryst. Hvis jeg skeen bar nærmer sig munden, er den tæt lukket. Jeg er så frustreret:-( Efter have talt med min SP valgte jeg at stoppe med at tilbyde ham mad i en lille uges tid, og se hvordan det udvikler sig.
Nu er han 6,5 mdr og falder fortsat i søvn KUN ved brystet (selvom alle i min mødregruppe og alle jeg kender anbefaler at lade han sove selv ved brug af den kendte "godt nat og sov godt" metode). Der skal siges at jeg er slet ikke tilhænger af den måde, så det er udelukket. Jeg vil ikke lade mit barn græde sig i søvn. Og gør faktisk alt for at forhindre ham i at græde.
Alexander er meget glad, vågen og nysgerrig dreng. Min kæreste og jeg er vilde med ham og elsker ham sindsygt meget :-) Det ser ud som Alexander er meget tryghedssøgende og elsker at være oppe hos mor eller far:-) hvilket er fint med mig, trygge børne = glade børn, er det ikke sådan man siger:-)
Selvom vi bor i et stort hus, med mange værelser, har vi talt og valgt at lade Alexander sove inde hos os i sin seng. Problemet er at han sove der meget sjældent. Det altid ender med at han sover i vores seng. Og da han bruger mig som sut så vågner han hver 1,5-2 timer for at hygge og får bryst i munden. Og fordi jeg sover så lidt har jeg slet ingen overskud til at ligge ham tilbage i hans seng. Så det er blevet til det onde cirkel... Jeg er fuldstændig ødelagt efter 6 mdr uden ordentlig søvn.
Jeg skal også nævne at jeg kan slet ikke regne med Alexanders søvn mønster. Han sover som vinden blæser og kan tage fra 40 min powernap til 2,5 time. Sover 3 lure om dagen som regel. Men max 2-3 timer SAMMENLAGT om dagen, og det synes jeg er alt for lidt.
Hans dag kan se sådan her ud:(for det meste:-))
kl 7 vågner, leger i vores seng til 8-8.30
8.30 op, ren ble , hygge , lege
ved 10-11 bliver ammet i søvn. Sover 40 min-1 time(hvis man er heldig 1,5 time)
op ved 12. Bryst,ren ble, lege.
kl 14 bliver ammet i søvn. Kan tage fra 40 min til 1,5 time
Den 3 lur ved 17 tiden har han meget svært at tage. Og hvis ikke det lykkes mig at få ham til at sove de der 30 min (det er aldrig mere end 30 min) så er han vågen resten af tiden til han igen bliver ammet i søvn ved 19-19.30. Så bliver han lagt i sin seng, og jeg går ned og har lidt "voksentid"med min kæreste. Nogle gange vågne Alexander efter 1,5-2 timer for at blive beroliget ved mit bryst. Kort efter sover han igen. Og når min kæreste og jeg så endelig gå i seng ved 22-23 tiden vågner Alexander også. Bryst igen, bliver lagt i seng, og sover til ca 24.30-01 stykker. Vågner, får bryst og sover i vores seng resten af natten.
Jeg kunne virkelig godt tænke mig at han lærte at sove selv uden jeg behøvede at amme ham i søvn. Og det der med at han ikke spiser, gør mig meget frusteret. Og jeg tænker at det har måske noget med hinanden at gøre, hvis man ikke får noget indenbords, så det er klart at kroppen bliver ikke træt nok til at sove...Eller ?
(skal huske at sige at har læst "Sov igennem uden gråd" men kan ikke bruge de råd hun kommer med)
Kan du hjælpe mig med at finde ud af, hvordan jeg kan få ham til at spise, sove mere og selv?
Til sidst vil jeg bare sige at jeg kommer fra et andet land, et andet kultur hvor det er helt naturligt at børnene sover sammen med deres far og mor. Og min kæreste og jeg nyder at have Alexander hos os. Men jeg føler bare at vi alle har brug for vores søvn.
Jeg håber den meeeget lange smøre gav mening:-)
Med venlig hilsen
Natasha