Svar: Spise- og søvnkrise
5. oktober 2011
Alder:
6 mdr.
Kære Natasha
Tak for dit brev - det er rigtig godt du skriver :)
Der er naturligt en sammehæng mellem dine amninger natten igennem og Alexanders manglende lyst til mad i løbet af dagen. Og det virker igen modsat - når han ikke spiser nok om dagen, ja så søger han naturligt brystet hele natten ..
Derfor er du nødt til at skære amningerne om natten ned. Han skal naturligvis ikke græde ulykkeligt, så må du give ham brystet og give ham nærhed og ro, så må du afkorte amingerne, så han ikke fylder sig med mælk, men kun beroliges og stille og roligt må du lære ham at sove videre - uden mælk - men i første omgang med dig og din nærhed. Det gør ikke noget at I sover sammen, netop fordi hvis han har dig, så behøver han måske ikke mælken ...
Jeg vil anbefale dig at du fjerner den ene side af tremmesengen og kobler hans seng til din. På den måde kan han lære at sove i egen seng samtidig med at du kan ligge i din seng, nusse ham, berolige ham, kærtegne ham med dine hænder. Så I på en gang sover sammen, men også sover lidt fra hinanden. Det vil være helt relevant at han ammes aften, sen aften og tidlig morgen - det er amningerne i løbet af natten, du skal prøve at komme væk fra og så skal han have mad om dagen.
Det er vigtigt at I står op, når han vågner og starter dagen med grød. Og det vil være rigtig godt at du forsøger at køre en rytme, hvor han får skemad når han vågner af en lur og får bryst inden han skal sove næste lur.
Det behøver ikke være særlig meget mad du giver ham, bare et par skefulde er fint. Det vigtigste lige nu er at han igen begynder at spise og med den alder han har, skal hans mad varieres mere og mere. Han skal begynde med de grovere grødtyper, han skal have kød og fisk i sin grøntsagsmos og så skal du også give ham mad i hånden. Det kan være ristede rugbrødsbjælker, agurkeringe, bløde både af frugt osv.
Det vil faktisk være rigtig godt, hvis du starter hvert måltid med at give ham lidt i hånden som han kan sutte på, opbløde med spyt og gumle på og så følge efter med skemaden - og husk, et par skefulde er fint, han behøver ikke lige nu spise store mængder.
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover lidt videre. Når han vågner kl 7 står I op, så han er klar til morgengrød
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Tilbydes lidt frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl 10
Sover her måske 45 minutter til 1 time
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk og suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl 13.30-14 som nu :)
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop og ammes ofte også stadig om eftermiddagen :)
Powernapper ofte ikke - den springes over i denne alder
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres igen med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge bryster og begynder så herefter at kunne sove uden mælk til næste morgen tidligt, hvor han så ammes igen.
Jeg håber at ovenstående plan giver dig lidt at arbejde videre med og at du her har fået lidt idéer til hvad du kan forvente af Alexander lige nu.
Jeg er helt enig med dig i at Alexander ikke skal græde ulykkeligt og at trygge børn er glade børn og at trygge børn sover godt. Du kan med fordel både læse min bog "Sådan får du dit barn til at sove" og "Helens bog om børn og mad". I begge bøger finde du gode råd og masser af hjælp :)
Fortsat held og lykke! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske