Brev:
Hård mave - hvordan får vi maven i balance?
5. oktober 2011
Alder:
9 mdr.
Hård mave - hvordan får vi maven i balance?
Kære Helen
Lille Vigga på 9 måneder døjer med hård mave. Hun græder og har fået en lille hævelse som minder om en hæmoride.
Derfor har hun over de sidste tre uger fået laktose. Efter et par dage, viste det sig også at virke, men resultere i meget vandet afføring. Efterfølgende har vi halveret mængden af laktose. Nu har hun skiftesvis meget vandig og meget hård afføring og det ser stadig ud til at gøre ondt.
Hun bliver kun ammet om aftenen (da jeg arbejder) og tager ikke flaske, så det meste af dagen kan hun kun drikke af kop. Hun vil helst have vand, men er ikke let at få til at drikke, så det bliver kun til enkelte tåre i ny og næ, på trods af at hun ofte bliver tilbudt koppen. Derfor er jeg nervøs for om hun får væske nok, også nu hvor hun får laktose.
Vi har i en længere periode givet hende svesker, i havregrød, i æble/pære grød og i hånden, men er gået fra det da jeg hørte at svesker på nogle kan virke stoppende. Ligeså har vi droppet bananerne.
Har du nogle råd til, hvordan vi kan få maven i balance? Og skal vi være nervøse over væsken eller gå ud fra at hun drikker hvis hun er tørstig?
På forhånd tak.
Venlig hilsen
MT