Svar: Hård mave - hvordan får vi maven i balance?
5. oktober 2011
Alder:
9 mdr.
Kære MT
Først lige en vigtig ting - du skriver at I har givet jeres datter laktose. Jeg går ud fra at det er en skrivefejl? Laktose er mælkesukker, det hun skal have er laktulose ..?!
Hvis laktulosen ikke virker, så kan I tale med lægen om at hun får Movicol i stedet, det fungerer for nogle børn bedre. I kan også tale med lægen om, hvorvidt jeres datter er så forstoppet, at hun har brug for at få et lille microlax - det vil sige en lille sprøjte med afføringsmiddel, som I giver hende i endetarmen, det kan opbløde den måske faste knold hun har stående, så det kommer væk og derefter skal maven så holdes igang, så hun ikke får problemer igen ... til små børn skal microlax altid gives efter aftale med lægen og du skal være opmærksom p å at til børn under 3 år må kun halvdelen af tubens spids indføres i endetarmen.
Det er vigtigt at se på sammensætningen af hendes kost. Det er vigtigt at I stadig giver hende både grød og grøntsagsmos og det er vigtigt at I stadig tilsætter ekstra fedtstof til hendes mad. Hun har en alder nu, hvor hun naturligt spiser mere og mere familiemad, men hun må stadig ikke spise for fedtfattigt og for fiberholdigt. Det er vigtigt at I f.eks. varierer mellem lyse pastaskruer og fuldkornsskruer, hvis I selv kun spiser "fuldkornstyperne".
Det vil være en rigtig god idé med en tommelfingerregel om at hun kun får 2 portioner grød dagligt, resten skal være grøntsager, kød, fisk, frugt, kartofler, ris, pasta og brød. Hun skal have vand at drikke til alle måltider og hun skal ammes eller have flaske 3 gange dagligt. Derudover vil det være godt at give hende et eftermiddagsmåltid bestående af et surmælksprodukt, fordi det er med til at holde maven igang naturligt.
En dagsplan kan se således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, lavet med vand, mælk og fedtstof, vand af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos (evt. jerntilskud). Vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg og suppleres stadig med grøntsagsmos ved siden af. Det kan være hjemmelavet mos eller mos fra glas. Vand af kop.
Ammes hvis du er hjemme og puttes til middagslur. Hvis du er på arbejde og hun ikke vil tage flaske, må hun få mælk af kop at sove på.
Eftermiddag 15.30-16: En portion tykmælk med rugbrødsdrys, revne æbler eller frugtmos, ½ bolle med smør og ost, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, risretter, pastaretter, kød, fisk, kartofler, grøntsager, sovs af forskellig slags. Maden skal tage udgangspunkt i jeres mad og der skal både være mos og mad i stykker. Kartofler kan moses med sovs og frikadellen gives i stykker. Vand af kop.
Suppleres evt. med en godnatgrød som del af putteritual
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge bryster og sover derefter videre.
Det er vigtigt at I sikrer hende væske nok - både vand af kop til måltiderne og som tørstslukker derimellem, men også via amninger. Hun har brug for 3 amninger eller 3 flasker dagligt med den alder hun har, netop for at være sikret væske nok ... og hvis hun ikke vil flaske, så er du nødt til at amme hende og når du så ikke er der, så må hun drikke det hun kan af en kop ...
Jeg håber I kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske