Brev:
Søvnudfordringer - 4 mdr.
6. oktober 2011
Alder:
4 mdr.
Søvnudfordringer - 4 mdr.
Kære Helen
Vi har en datter på 4 1/2 mdr. som trives vægtmæssigt (vægt 7800 g) og udviklingsmæssigt, men som har massive søvnproblemer. Først lige nogle supplerende oplysninger:
Hun har fået flaske siden hun var 2 måneder. Som gav en masse maveproblemer med hård mave, men som blev afhjulpet rigtig godt med movicol. Vi var egentlig trappet ud af movicolen, men hun er startet på grød, da hun kunne spise store mængder MME og ville have alt hvad vi sad og spiste. Det har så resulteret i hård mave igen, så nu er vi startet op på movicolen igen, hvilket hun har fin afføring på hver dag.
Problemet er, at hun egentlig altid har sovet dårligt om dagen vågner konsekvent efter 30-40 min. Jeg har gjort meget i at trille hende tilbage i søvnen igen, men det er ofte at det ikke lykkedes. Hun vågner også selv om man går med barnevognen.
Indtil for en måned siden har hun egentlig sovet godt om natten, med få opvågninger, og mælk 2 gange. Men den sidste måned er natten nu også blevet et værre roderi. Hun sover omkring kl. 20 om aftenen og sover så ca. 3 timer og vågner kl. 23, får noget mælk og sover så videre til kl. 01. Derefter vågner hun hver time, nogle gange hver halve time, og der er intet der kan få hende til at sove igen på nær mælk, men det kan hun jo ikke få hver time. Og hvis vi bare lader hende ligge bliver hun bare mere og mere sur. Sådan foregår det frem til kl. 4-5 om morgenen, hvor hun så endelig falder isøvn igen, men sover kun til kl. 7.
Man skulle så tro, at hun så tog nogle gode lure om dagen, men nej, det er fortsat de korte lure. Og jeg synes ikke hun trives med så lidt søvn.
Vi er virkelig ved at køre helt ned på det her, da det har stået på så længe og ikke ser ud til at blive bedre. Det er svært at hænge sammen efterhånden, da det er døgnets 24 timer det står på.
Grød har tilsyneladende ikke hjulpet på det, hun får 2 små portioner om dagen.
Hvad kan vi gøre? Skal vi bare have tålmodighed og håbe det vender på et tidspunkt? Og kan vi risikere, at det ikke stopper før hun bliver meget gammel?
Kan grøden være med til at gøre hende urolig på trods af afføring hver dag, da hun jo tilsyneladende har en sart mave?
Håber du kan berolige os lidt og få lidt mod til de meget hårde dage og nætter.....
Med venlig hilsen
de trætte forældre