Svar: Natputning
6. oktober 2011
Alder:
6 mdr.
Kære Mikkels mor
Det er et meget fint og godt ritual I har og I skal bestemt ikke ændre noget hos jer :)
Mikkel vil have brug for sin flaske indtil han er 1 år gammel og det gør ikke spor, at han nogle gange falder i søvn med flasken, så længe han ikke vågner og søger den igen og igen natten igennem. Han har, som du beskriver det, en stor ro og glæde ved at få sin flaske, den forbereder ham til natten og sikrer ham den mængde mælk han har brug for der - og hvorfor ændre på noget, som fungerer rigtig godt? Det er der bestemt ikke grund til.
Når han bliver 12 måneder gammel, så anbefales det at behovet for flaske skrues ned og stille og roligt kan I så erstatte med lidt mælk af en kop og en godnathistorie. I kan og bør stadig sidde hos ham, som du gør nu, nusse ham lidt, kærtegne ham, læse lidt højt, synge en sang for ham osv. og han kan så falde trygt i søvn i løbet af 10-15 minutter præcis som han gør nu.
De fleste børn vil i 12-18 måneders alderen begynde at tage en putteklud, sovebamse eller lignende til sig og samtidig med at flasken trappes ned, vil det være rigtig fint at I introducere et nyt ritual. Fordelen ved en puttebamse eller putteklud er, at det er ham selv der styrer behovet og at han kan have den med sig, når han også skal puttes andre steder. Det vil sige at de kan fungere som substitut for mor og far, når han skal i dagpleje eller vuggestue.
Så flaske inden putning vil normalt være et reelt behov indtil han er et år og stille og roligt introduceres så en ny - men stadig omsorgsfuld og tryg måde - at falde i søvn på :)
Fortsat held og lykke og fortsat god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske