Svar: Min søn vågner konsekvent 30-45 minutter efter putningen
6. oktober 2011
Alder:
6 mdr.
Kære trætte mor
Der kan være flere grunde til at din søn vågner efter at have sove 30-45 minutter.
Det kan blandt andet skyldes, at han lige der har et søvnfaseskift, som er svært for ham, hvorfor han vågner let op ... Det hjælper her ofte, at stå parat ved barnevognen, så du er der lige der, hvor han begynder at misse med øjnene, småklynke lidt eller lignende og så med det samme lægge dine hænder på ham, berolige ham, kærtegne ham - faktisk gøre det samme som når du putter ham og på den måde få ham videre i søvnen uden at han når at vågne op.
At han søger brystet hele natten igennem er naturligt uhensigtmæssigt for både dig og ham - I har begge brug for sammenhængende søvn og han skal naturligt lære at sove igennem, hvilket betyder at han nu skal lære at sove 5-6 timer uden at få mælk. Det er dog en forudsætning for at kunne dette, at han får både mad og mælk nok hele dagen igennem og det er derfor vigtigt at du finder en balance mellem at give ham den mængde skemad, som han har brug for, nu hvor han er 6 måneder gammel, men samtidig ikke så meget, at han ikke har plads til mælk i maven. Hans mælkebehov er stadig meget stort - de fleste børn vil i 6 måneders alderen have brug for 800-1000ml mælk i døgnet ved siden af deres indtag af skemad og ved siden af den mængde vand de kan drikke af en kop.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre i mors seng.
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur ca kl 10, sover her måske kun 45-60 minutter
Frokost 11.30-12: Øllebrød eller grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl 13-13.30 og må her gerne trilles i barnevognen, for at holde ham sovende og så du lærer ham at sove en længere lur midt på dagen ... :)
Eftermiddag 16: Ammes og får her også lidt frugtmos, frisk frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Powernappen begynder ofte at kunne springes over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk suppleres igen med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignede i hånden, vand af kop
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge bryster og begynder nu at skulle lære at sove videre uden yderligere bryst indtil næste morgen tidlig kl ca 05 ...
Han skal ikke bruge dig som sut, men skal naturligt have sit behov for mælk stillet ved brystet .. Han skal have lov til at bruge sine gummer, sutte og gumle og netop derfor skal han have mad i hånden at gumle på. Han skal have mange små måltider dagen igennem og skal stadig ammes ca 6 gange i døgnet - både for at sove godt og for at kunne sove igennem om natten :)
Jeg håber at ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske