Brev:
Skemad - hvad er på spil?
6. oktober 2011
Alder:
6 mdr.
Skemad - hvad er på spil?
Kære Helen
Min søn på lige knap 6 mdr. har fået skemad siden han var lidt over 4 mdr. Han var en stor dreng ved fødslen og han var klar til mere mad omkring de 4 mdr. Vi er nu oppe på 2 måltider om dagen - 1. måltid efter formiddagslur og 2. måltid til aften. Udover det ammes han.
Han spiser ca. 1 dl pr. gang og får forskellige slags grød med frugtmos. Han er ikke vild med kartoffel, men vi prøver os lidt frem med forskellige grønsager. Uanset hvad han får, er han meget "højtråbende", står nærmest op i højstolen, virker utilfreds og vred. Han åbner munden, stikker tungen ud, når maden kommer og får det meste med ind. Han drikker rigtig fint vand af kop.
Jeg har prøvet at give ham lidt legetøj i hånden, men han virker stadig lige "sur". Sådan er han til alle ske måltider. Jeg kan ikke finde ud af om det er fordi han er sulten, det går for langsomt, for hurtigt, om han ikke kan lide maden eller hvad det er? Men det giver nogle stressende måltider, da storesøster og resten af familien for den sags skyld må råbe højere for at overdøve ham.
Har du et forslag til, hvad der kan være på spil?
Og så lige et tillægsspørgsmål - hvornår vil det være relevant at starte med 3. måltid?
Kærlig hilsen