Svar: Skemad - hvad er på spil?
6. oktober 2011
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Det lyder for mig som om at din dreng synes det går for langsomt og han lyder til at være sulten ... Det vil være rigtig godt, hvis du kunne give ham lidt mad i hånden, som han selv kan sidde med og gumle på imens du laver skemaden klar og som han naturligvis gerne må holde, imens du så giver ham skemaden. Mad i hånden er godt og bedre end legetøj :)
Han skal også øges i måltider, - jvf. planen jeg netop har sendt i andet svar til dig :) Han skal ikke have større mængder end han får lige nu, men han skal have flere måltider og han skal have større variation og mere og mere rigtig mad. Han skal have mad, der tager udgangspunkt i jeres mad. Det vil sige lidt laks fra ovnen, indmaden af en frikadelle, lidt kødsovs eller lignende - det er helt fint.
Han skal have grovere typer af grød - havregrød, øllebrød til at starte med og stille og roligt også flerkornsgrød og sammen med dette kan han få lidt frugtbåde i hånden at sutte på og suge saften ud af.
Mange børn bryder sig ikke om kartoffel, men så laver du bare mos af andre grøntsager og især rodfrugter af forskellig slags vil være en rigtig god idé :)
Jeg vil anbefale dig at du køber min nyeste bog "Helens bog om børn og mad", hvori der er masser af opskrifter og forslag til hvordan i skridt for skridt kommer videre med maden :)
Fortsat held og lykke og god weekend! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske