Svar: Søvn - alt er forsøgt ...
6. oktober 2011
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Din dreng sover samlet 2-2½ time i løbet af dagen fordelt på to lure. Det vil sige at han får de to afbræk i løbet af dagen, som han har behov for, for at få bearbejdet nogle af alle dagens oplevelser. Om natten sover han fra 19-06.30, altså 11 ½ time og samlet set sover din dreng således 13 ½- 14 timer i døgnet. Det er helt fint.
Gennemsnitligt sover børn i denne alder ca 14 ½ time i døgnet, men det betyder naturligt at nogle børn sover lidt mere og andre lidt mindre og din dreng sover lige nu lidt mindre end gennemsnittet. Det er okay. Du beskrier jo en dreng, som falder fint i søvn og som vågner af sig selv. Og du må derfor tro på, at han har en naturlig evne til at regulere sit behov, så han sover når han er træt og har brug for at sove og vågner når han ikke har behov for at sove mere.
Det er meget fint, at du holder fast i at han til middag skal sove en længere lur og at du der hjælper ham med at sove, netop for at sikre ham en rytme, hvor han sover en længere lur midt på dagen. Han bliver jo naturligt mere og mere opmærksom på hvad der sker omkring ham og vil derfor godt kunne overhøre sine træthedssignaler, fordi det er mere spændende at følge med i hvad der sker og opleve - og du skal naturligt hjælpe ham med at koble fra og få den søvn han har brug for. Han skal lære fornemmelsen af hvornår han er træt og hvornår han er vågen og aktiv, ligesom han også skal lære fornemmelsen af sult og mæthed :)
Så det er meget fint det du gør med at trille ham til middag og på den måde holde ham sovende og for at eftermiddagen ikke skal blive alt for lang, så er det fint at du putter ham tidligt til natten :)
Håber ovenstående giver dig lidt ro med på vejen :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske