Svar: Sove på eget værelse - 7 mdr.
6. oktober 2011
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
I forhold til risikoen for vuggedød, så anbefales det normalt at forældre og barn sover i samme rum de første ca 6 måneder. Dette fordi undersøgelser tyder på, at det at man sover i samme rum, kan forebygge vuggedød.
Undersøgelser tyder på, at når man sover i samme rum, så er forældres natlige støj med til at holde barnets vejrtrækning igang. Det er ikke det samme, som at man sover i sammen seng - man skelner mellem det der hedder "bedding-in" og "rooming-in" :)
Børn udvikler sig rigtig meget hele tiden, men der er perioder, hvor de udvikler sig særlig meget både motorisk og mentalt og i disse perioder, vil de naturligt også blive ekstra tryghedssøgende og have brug for ekstra fysisk kontakt og nærhed. Dette ser man især ofte i den periode, hvor børn begynder at kravle og hvor børn begynder at gå. Dette fordi børn her er igang med at separere sig fra deres forældre, øver sig i at bevæge sig mere og mere ud i verden på egen hånd og netop i disse perioder, kan man tale om at barnet er i en separation-gentilnærmelsesfase, hvor barnet på den ene side skubber forældrene væk og vil selv, og på den anden side også klynger sig ekstra meget, har brug for at føle sig ekstra tilknyttet, netop for at kunne separere sig.
Det er altså forventeligt at børn i 8-10 måneders alderen, hvor de ofte begynder at kravle og igen i 12-14 måneders alderen, hvor de begynder at gå, vil have en periode, hvor de er mere klyngende og søger deres forældre ekstra. Og hvor det naturligt så også kan være ekstra svært at lære dem at sove på eget værelse ...
Derfor kan det være en god idé at flytte barnet på eget værelse på et tidspunkt, som ligger udenfor eller imellem disse perioder - det vil f.eks. sige nu, inden jeres dreng begynder at kravle eller når han bliver 11-12 måneder, før næste periode så kommer ...
Håber du kan bruge dette lidt videre, forsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske