Svar: Nægter skemad - 7 mdr.
6. oktober 2011
Alder:
7 mdr.
Kære Louise
Det er vigtigt at jeres dreng bliver sat i en høj stol ved bordet nu. Han skal ikke sidde i skråstol og han skal ikke sidde på dit skød. Han skal sidde med ved bordet i sin høje stol.
Derudover vil jeg anbefale at du nu begynder at give ham mad i hånden, han skal starte med at få noget i hånden som han kan gumle på, spise selv, opbløde med spyt, sutte saften ud af osv. Det er vigtigt at han nu får lov til at være mere aktiv og får fornemmelsen af at det med maden, er han selv med til at styre. Start derfor med at give ham mad i hånden og derefter følger du så efter med skemaden.
Han kan få bløde frugtstykker i hånden - appelsinbåde, både af blomme, melon eller lignende. Han kan få ristede rugbrødsbjælker - de er også rigtig gode, hvis han er ved at få tænder og har ømme gummer og hævet tandkød. Han kan få en kartoffelbåd fra ovnen, små buketter af blomkål, broccoli eller lignende, han kan også få et stykke agurk - det er et gammelt husmoderråd mod ømme gummer .. Se min nyeste bog "Helens bog om børn og mad", hvor du finder masser af opskrifter, dagsplaner og idéer til hvordan I hele tiden kommer videre :)
Det er vigtigt at han nu sidder rigtigt op når han spiser og det er vigtigt at han får mad som tager udgangspunkt i den mad I andre spiser. Det er vigtigt at han får fornemmelsen for at han får det samme som I andre og det er vigtigt at han oplever, selv at være aktiv under måltidet.
Derudover så er det vigtigt at flaskerne om dagen forsvinder stille og roligt og når jeg ser jeres plan, så ser det faktisk ud som om at det er flasken om aftenen og tidlig morgen der er væk og flaskerne om dagen der er bibeholdt ...
Det er vigtigt at han får sin mælk - men det er samtidig vigtigt at mælkeindtaget ligger på ydertidspunkterne, netop for at give plads til mere rigtig mad i maven. Hvis han skal indtage størstedelen af sit behov for både skemad og mælk i tidsrummet fra morgen til aften, så vil han naturligt have svært ved det...
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Flaske og sover lidt videre
Morgen 7.30: Øllebrød eller havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.00-9.30: Frisk frugt i hånden, og der følges efter med lidt frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden at få flaske først
Frokost 12: Starter med agurk, ristede rugbrødsbjælker eller lignende at gumle på selv, der følges efter med grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop
Puttes til middagslur med en flaske
Eftermiddag: 15.00-15.30: Frisk frugt i hånden at sutte på og der følges efter med flerkornsgrød med frugtmos som topping og vand af kop
Aftensmad 18: Starter igen med ristede rugbrødsbjælker, stykker af blomkål, broccoli, en kartoffelbåd eller lignende og du følger efter med grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet er jeres mad - lav også gerne retter med ris og sovs, vand af kop
Flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske
Som du kan se så ligger der i min plan fire flasker tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften og de ligger bevidst her, for at give plads til mere rigtig mad i løbet af dagen ...
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske