Svar: For mange måltider? - 7 mdr.
6. oktober 2011
Alder:
7 mdr.
Kære Heidi
Tak for dit brev og velkommen til :)
Din plan for dagen see umiddelbart fin ud og de fleste børn vil trives med en dagsplan der ligner jeres, når de er 7 måneder gammel. Det vil være meget passende med 4 amninger i døgnet, det dækker hans behov for mælk ud over den mælk du fortsat tilsætter hans mad og han skal ikke derudover have mælk af kop eller flaske. Mælk er vigtigt, men det bør ikke fylde mere end det gør hos jer - det er lige efter bogen, det du beskriver :)
Hans væskebehov skal derudover dækkes af vand og det er derfor rigtig godt, at servere vand af kop til alle måltider og hvis han virker tørstig derudover, så kan han også få vand som tørstslukker mellem måltiderne - og så altså blive ammet fire gange dagligt.
Jeg anbefaler normalt at de fire amninger ligger tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften men hvis det fungerer godt hos jer, at han amme om eftermiddagen i stedet for inden middagsluren, så er det helt okay.
Du må gerne begynde at give ham grød og frugt adskilt, så han får lidt frugt som mellemmåltider og så han vænner sig itl at spise grød, der ikke er ekstra sødet med frugtmos. Du skal også begynde med kød og fisk i grøntsagsmosen og hans mad skal nu tage mere og mere udgangspunkt i den mad I andre spiser. Han må meget gerne begynde at få forskellige risretter med sovs - det kunne f.eks. være rødspætte med ris, som du finder i min nyeste bog "Helens bog om børn og mad", eller det kunne være en ret som boller i karry.
Han skal have mad i hånden, mad som han selv kan sidde med, gumle på, sutte saften ud af. Det kan være større frugtbåde af f.eks. appelsin, melon, blomme. Det kan være ristede rugbrødsbjælker, agurk eller en kartoffelbåd fra ovnen eller lignende.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 7.30: Havregrød, lavet med vand, mælk og fedtstof, vand af kop
Formiddag 9: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gnave på selv, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 15: Flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften 17.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, ris med rødspætte, boller i karry eller lignende, suppleres med kogte stykker blomkål, broccoli en kartoffelbåd eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt og sover til næste morgen tidlig.
Som du kan se er antallet af amninger som hos jer - og antallet af måltider også - dog adskiller jeg nu grød og frugt og laver på den måde lidt ekstra mellemmåltider i stedet. Du må gerne bibeholde jeres nuværende rytme, hvor du først ammer kl 7 og slår morgen og formiddag sammen, hvis det fungerer bedre - du behøver altså ikke vække din dreng kl 5 for at amme ham ... :)
Du må på samme måde også godt vælge at amme om eftermiddagen i stedet for at give flerkornsgrød, hvis det fungerer bedre hos jer og han virker til at trives godt på denne måde, så er det helt fint :)
Jeg håber dog at du her har fået lidt idéer til hvordan du kan komme videre og har lidt idé om hvad hans behov er :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske