Svar: Hvordan kan man hjælpe børn til at lære at sige fra?
6. oktober 2011
Alder:
6 år
Kære mor til to
Der er ingen tvivl om at et højt selvværd hjælper børn med at sige fra. Hvis man har et højt selvværd, så ved man at man har værdi, fordi man er den man er. Så ved man at man ikke behøver lave sig om for at ligne de andre, man behøver ikke "følge strømmen", hvis man føler at det de andre gør er forkert. Så har man netop modet til at holde fast i, at det er forkert og også modet til at sige fra :)
Selvværd giver du din dreng ved at lytte til ham, anerkende ham, vise ham respekt og accept, vise ham at du nyder hans selskab, at det er rigtig dejligt at være sammen med ham. Og også ved at fortælle ham med ord, hvor glad du er for ham. Direkte sætte ord på de ting han siger og det han gør, som gør dig glad for ham og stolt af ham - ikke "hvor er du dygtig", men mere "hvor er det dejligt at være sammen med dig" og "jeg bliver så glad, når jeg kan mærke at du nyder at spille fodbold. Er det ikke dejligt at kunne sparke til bolden og få den derhen hvor man vil ..?" osv.
Og så handler det at sige fra også om at tale med ham om det. For der vil naturligt opstå situationer, hvor du som voksen naturligt kan tale med ham om, at visse ting ikke er i orden og hvis man oplever at nogen f.eks. driller andre, så må man gerne sige fra. Og også tale med ham om, hvordan man kan sige fra selv, hvis man føler sig presset og ked af det - eller oplever at andre børn bliver kede af det - og tale med ham om, hvordan og hvornår man bør hente en voksen.
Det vil være rigtig godt, at du lytter til situationer der er sket i skolen, i skolegården og på fritidshjemmet og taler med ham om, hvad der er sket, og hvordan han har reageret på det. Hvad han tænker, hvordan han har handlet osv. Og naturligvis anerkende det han gør - men samtidig også nogle gange give ham viden om, hvordan man også kan gøre ting - hvordan man f.eks. kan sige fra, hvis man synes noget går over ens grænse og hvad det betyder at "få overskredet sin grænse" osv.
Der findes nogle gode bøger om børn og følelser. De er udgivet af det tidligere Maaholms Forlag (Nu under Borgens Forlag) og de er rigtig gode til oplæsning og samtale med børn i alderen 5-8 år.
Der er bøger med titlen "Jeg er ensom", "Jeg er glad", "Jeg er genert", "Når jeg bliver mobbet", "Jeg keder mig", "Det er uretfærdigt", "Når jeg er i dårligt humør" og "Jeg er noget særligt". Hver bog er netop lavet, sådan at der lægges op til samtaler og der er også et afsnit til forældre og pædagoger/lærere, med forslag til, hvordan man kan drøfter emnerne med børn.
Bøgerne finder du i min bogguide under 'Bøger for børnehavebørn' - men de kan sikkert også lånes på biblioteket ...
Håber du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske