Svar: Vænne barnet af med morgenflaske
7. oktober 2011
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
De fleste børn vil i 8-9 måneders alderen trives med 3 flasker i døgnet og det er forskelligt, hvordan de ligger bedst ...
For mange fungerer det rigtig godt at de 3 flasker ligger inden middagslur, aften og sen aften (eller en gang i løbet af natten). For andre fungerer det bedre at det er flaskerne om dagen der forsvinder helt og at de 3 flasker der bibeholdes således ligger aften, sen aften og tidlig morgen. Hvad der passer bedst, er således individuelt.
Generelt gælder at der skal sættes noget andet i stedet for flasken, det er ikke et spørgsmål om at "give barnet en kold tyrker", men om at give barnet nye rutiner, der på sigt hjælper barnet til at undvære mælken.
Det er nødvendigt for at barnet kan undvære flasken om natten eller tidlig morgen, at barnet får både mad og mælk nok hele dagen igennem. Barnets behov for næring og væske skal naturligvis stilles på andre tidspunkter end natten :)
Det kan være en rigtig god idé netop i 8-9 måneders alderen at indføre en godnatgrød som en del af putteritualet. Så barnet med sikkerhed er fyldt op med mad i maven og dermed er mere mæt, når det puttes til natten.
Det vil også ofte være en rigtig god idé at trappe langsomt ud af flasken, så barnet får mindre og mindre og dermed til sidst lærer at undvære. Samtidig med at man så sætter et nyt ritual ind, som kan være beroligende hænder, beroligende lyde, kærtegn osv. Det kan være en god idé at man ikke erstatter flasken med f.eks. en sut eller begynder at tage barnet op og gå rundt med det i armene, fordi det kan give barnet et nyt ritual som på sigt er uhensigtsmæssigt - men at man lærer barnet at sove med mindre og mindre mælk og i stedet falde til ro og komme videre i søvnen, med mors beroligende hænder og kærtegn.
Så udtrapning af mælk betyder indførelse af noget nyt og ofte vil det man indføre være noget som barnet i forvejen kender og finder ro ved :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske