Brev:
At putte tager lang tid
9. oktober 2011
Alder:
2 år, 3 mdr.
At putte tager lang tid
Hej Helen
Jeg har et spørgsmål vedrørende at putte vores søn på 2 år og 3 måneder. Han sover i tremmeseng, men vi har fjernet tremmerne, fordi han begyndte at klatre ud af sengen.
Det tog os omkring 2 uger at vænne ham til det og vise ham, at det er stadig væk sove tid og at han ikke skal komme ud fra sit værelse. Siden da har vi putter ham på den måde at vi læser en godnathistorie ved hans seng og bagefter sidder vi på en stol ved siden af sengen, synger en sang og bliver med ham indtil han sover. (Hvis vi ikke bliver ved ham kommer han ud fra sit værelse for at kigge hvad vi laver). Det tog ca. 30min til han faldt i søvn.
Men nu står vi foran den udfordring, at det tager 1time og 30 minutter i stedet for. Han er i godt humør, men han vil ikke sove (selvom han virker træt). Han vil have mere at drikke, have pudset næse, har tabt sut, ... . Vi siger meget klart til ham at det er sovetid og når vi forlader værelset kommer han ud, selvom vi dæmper lyset og laver ”kedelig” ting.
Har du nogle tips med hvad vi kan gøre at få ham til at sove igen indenfor en rimelig tid. Det er jo hverken godt for ham eller os, at det tager så lang tid i øjeblikket.
(Det er måske også vigtigt at sige, at han har fået en lille bror for en uge siden og han er ved at være mere og mere selvstændigt. Der sker altså rigtig meget i hans liv)
Mange hilsner
Mor S