Brev:
Overgang til 2 måltider skemad, væske og afføring
9. oktober 2011
Alder:
5 mdr.
Overgang til 2 måltider skemad, væske og afføring
Kære Helen.
Så skriver jeg igen. Tusind tak for dit seneste svar. Det var meget beroligende.
Jeg er lige startet i forgårs på at give min pige på 5 mdr. og en uge grøntsagsmos som 2. måltid om aftenen foruden grød m. frugtmos til frokost. Det har resulteret i et par dage uden afføring.
Hun har fået grød i nogle uger og elsker det og overgangen var nem og problemfri og hun har haft afføring hver dag efter vi begyndte med grød. Hun får ca. 1/2 dl grød plus frugtmos ved middagstid og tilbydes vand af kop, men gider ikke drikke det. Ammes efterfølgende. Ved 18 tiden får hun grøntsagsmos blandet med kartoffelmos også ca. 1/2 dl og tilbydes vand af kop, som hun ikke drikker. Ammes efterfølgende. Alt er hjemmelavet. Hun spiser med stor glæde og jeg tror hun gerne ville spise mere, men jeg stopper efter den halve dl, da jeg er bange for at hendes mave ikke kan følge med. Hun bliver derudover ammet som hun plejer.
Hun har, som skrevet før, ikke haft afføring siden 2. måltid blev indført for 2 dage siden, men lader til at trives og virker ikke generet.
Jeg ved det er tidligt efter kun to dage, men hvordan ved jeg om hun har forstoppelse og hvornår bør jeg forvente afføring og er det mon fordi hun ikke får væske nok hun ikke har daglig afføring?
Er det nogle passende mængder jeg giver hende?
Hvornår skal hun kunne drikke vand i forbindelse med måltiderne og hvor meget?
Og til sidst, kan du give mig en plan over hvordan en dags måltider hensigtsmæssigt optrappes over de næste 3-4 uger når hun er 6 mdr.? Samt en ide om hvor meget hun skal have når hun er blevet 6 mdr.
På forhånd tak for hjælpen.
Med venlig hilsen
Sarah