Svar: Overgang til 2 måltider skemad, væske og afføring
9. oktober 2011
Alder:
5 mdr.
Kære Sarah
Forhåbentlig har din datter gang i maven, når jeg nu svarer dig idag ...
Det er helt normalt at børn har lidt længere tid mellem deres afføringer og at deres afføringer også vil være fastere og mere formet, når de begynder på skemad. Men din datter bør stadig have afføring ca. hver 2-3 dag og det er vigtigt at hun ikke har hård mave. Det vil sige at afføringen skal være formet, men ikke så hård, at hun har ondt i maven og virker generet, når hun skal af med det. Det er naturligt, at du kan se at hun presser for at få det ud, men det må ikke gøre ondt at presse :)
Det er vigtigt at du stadig holder mængden af skemad nede, så hun som nu får ca 1/2 dl hver gang og derudover tilbydes vand af kop og ammes som hidtil. Det er netop vigtigt at hun stadig får væske nok, for at maven holdes igang naturligt :) Det er således bedre at du giver hende 1/2 dl skemad og derefter ammer end at du giver hende 1 dl skemad og hun så afviser brystet og ikke får væske nok ...
Det er en god idé at tilbyde vand af kop til alle måltider, så hun lærer at drikke vand af kop. Det kan her i starten være en rigtig god idé at give hende vand af et lille snapseglas, fordi det er lettere for hende at drikke af og det passer bedre til hendes lille mund. Hun skal bare drikke små slurke for at øve sig og det er helt naturligt at der i starten kommer mere ved siden af munden end ind i munden :) Det er træning, øvelse gør mester og mængden tæller ikke rigtigt endnu :) Derfor stadig samme amning som før - skemaden kommer udover den vanlige amning.
Jeg vil anbefale dig at købe min nyeste bog "Helens bog om børn og mad", som netop beskriver måned for måned, hvordan du går videre, hvad næste skridt er. Derudover er bogen fyldt med dagsplaner, så du kan se hvordan en dag kan skrues sammen, så din datter får både mad og mælk nok :)
En plan for dagen til et barn på 6 måneder, der er godt igang med skemaden vil normalt se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Tilbydes evt. lidt frugtmos, frisk frugt i hånden og ammes også ofte her,
Powernappen springes evt. over
Aften 18: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk, suppleres igen med ristede rugbrødsbjælker osv. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20 - tidspunktet variere efter om barnet har sovet 2 eller 3 lure i løbet af dagen
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt og begynder at kunne sove til næste morgen tidlig uden mælk ...
Stadig mange små måltider og stadig også plads til ca 6 amninger i døgnet som nu - men mere varieret mad, start med kød, fisk, mad i hånden osv. Netop i 6 måneders alderen sker der rigtig mange ting på madfronten.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske