Svar: Vågner ofte i løbet af natten
16. oktober 2011
Alder:
8 mdr.
Kære Mette og familie
Tak for dit brev :)
Jeg vil starte med at fortælle jer lidt om søvnassociationer, da det lyder som om at jeres dreng har det man kalder for et søvnassociationsproblem.
Søvnassociationer er ting vi forbinder med at skulle sove. Ting vi har behov for, for at kunne falde i søvn. For små børn er søvnassociationer ofte at få bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget. Det er altså de ting de forbinder med at skulle sove, det er det der gør dem rolige og får dem til at overgive sig til søvnen.
Men søvnassociationerne skal ændre sig i takt med at barnet bliver ældre, det der starter som en god og naturligt søvnassociation ændrer sig til at være en uhensigtsmæssig søvnassociation og det lyder til at være tilfældet hos jer.
De gode søvnassociationer er:
Putteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. Øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
De mindre gode søvnassociationer er:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
De gode søvnassociationer er gode, fordi de handler om at lære barnet at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted, hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af den voksne.
Når jeg læser dit brev, så får jeg helt klart indtryk af at jeres dreng er afhængig af flaske for at kunne sove, han falder i søvn med sin flaske og han vågner flere gange om natten, får flasken og sover så derefter, indtil han har brug for flasken igen.
Vi vågner alle sammen 10, 15, 20 gange i løbet af en nat, vender os, trækker dynen lidt op, sparker den af, drejer om på den anden side, retter på puden osv. Det er helt naturligt og når vi har disse små opvågninger om natten, så er det vores søvnassociation, der skal få os til at sove videre igen.
Vi registrerer simpelthen i vores underbevidsthed om alt er som det var, da vi faldt i søvn, og hvis det er det så sover vi roligt videre, men hvis det ikke er det, så vågner vi yderligere op og kan ikke sove, før vi finder det igen.
Når I giver jeres dreng flasken flere gange natten igennem, så er dette behov udløst af at han forventer det skal være sådan, hver gang han har sine små opvågninger. Han er afhængig af flasken for at kunne sove videre. Jeres dreng forbinder flasken med at skulle sove, I fjerner flasken, han vågner uroligt, søger den og falder først til ro, når I kommer med den igen.
Jeres dreng har altså brug for at I giver ham en ny og anden søvnassociation, måden du kærtegner ham på, en putteklud, en sovebamse, små beroligende ord du siger. Netop det med at kunne sige "ssshh-ssshh" kan være rigtig godt, fordi det er noget du også kan gøre på afstand. Hans underbevidsthed vil registrere at du er der, ligesom du var der da han faldt i søvn og det vil hjælpe ham videre i søvnen, fordi du og dine ord er en søvnassociation han kan bruge og som er bedre end afhængighed af f.eks. flaske.
Hvis han har meget behov for at mærke at I er der, så kan det være en mulighed at tage siden af tremmesengen og koble hans seng til din. Så han puttes i sin egen seng og så du om natten kan berolige ham ved at lægge dine hænder på hans krop, holde hans hænder og fysisk hjælpe ham til at få samling på sig selv - men stadig imens han ligger i sin egen seng. Så han stadig lærer at sove der.
Derudover skal I naturligvis også sikre jer at han får mad og mælk nok hele dagen igennem for at kunne undvære det om natten og behovet for flaske er med den alder han har - 3 flasker i døgnet. Disse tre flasker kan ligge inden middagslur, aften og sen aften (eller en gang i løbet af natten) eller de kan ligge aften, sen aften og tidlig morgen - og om dagen kan han så få dækket sit behov for mælk/væske af en kop.
Mit forslag til en dagsplan kunne se således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop
Formiddag: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden flaske
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt pålæg, gerne fiskepålæg, suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk, så du er sikker på at han får nok at spise. vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, evt lidt flerkornsgrød med frugtmos eller lidt tykmælk med revne æbler, vand af kop.
Aften 18: Udgangspunktet er familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs, Der skal være mad i stykker og også moset mad og maden skal smage af noget - som den mad I andre spiser. Vand af kop.
Suppleres gerne med en godnatgrød som del af putteritualet
Flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften eller en gang i løbet af natten: Flaske gives x 1
Det er vigtigt, når I giver jeres dreng flasken, at han ikke falder i søvn med den, men at han lige ser at han ligger i sin seng og registrerer at sove uden at have flasken i munden. Det er på samme måde vigtigt at I hjælper ham videre i søvnen om natten, uden at få noget i munden - men netop beroliger med nærhed, stillingsskift, kærtegn osv.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske