Svar: Næsepilleri
17. oktober 2011
Alder:
14 mdr.
Kære L
Det er helt naturligt at børn (og også voksne) piller næse. Din dreng er stadig så lille at han ikke kan pudse næse bevidst, som vi andre kan, og derfor renser han sin næse ved at pille i den.
Prøv at hjælpe ham, så han får næsen renset hver dag - især her hvor det er forkølelses sæson, vil det være rigtig godt at du hjælper ham med det:
Prøv at lære ham, hvordan han pudser næse og virker han snottet, så rens evt. næsen med en næsesuger.
Har han meget snot og indtørrede bussemænd, så skyl hans næse med lidt isotonisk saltvand (kan købes på apoteket).
Brug helt bløde papirlommetørklæder og vis ham at næsen kan pudses og tørres i dem - hav evt. en æske stående, så han selv kan tage eet stykke papir eller pege og vise dig at han har brug for et papir, når noget i næsen generer ham. De skal være bløde og behagelige, så han fortrækker at brug dem.
Vis ham, guid ham til, hvordan han gør - piller han i næsen så anerkend at der er noget som generer og giv ham et stykke papir han kan bruge, så han lærer hvordan.
Og sørg så også for at vaske og rense hans hænder efterfølgende, så han også lærer at det at pudse næse også hænger sammen med håndvask.
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske