Svar: Eget værelse?
17. oktober 2011
Alder:
14 mdr.
Kære L
I har et ritual som fungerer rigtig godt og det er der ingen grund til at lave om på.
Jeres dreng kan sagtens sove i soveværelset som han gør nu - når I to er alene, så sover I sammen, når far er hjemme, så sover han der også og I sover alle tre sammen. Og når I har gæster på besøg, så skal I ikke flytte jeres dreng, så er hans søvnritualer præcis som de plejer at være, og der er plads til alle.
Som udgangspunkt skal man ikke ændre noget der fungerer og han er stadig så lille at det er trygt og dejligt for ham, at I sover i samme rum.
For 50 år siden var det meget normalt at forældre og børn sov sammen og havde man flere børn, så sove de ofte også i samme rum. Men efter at der er kommet større huse, flere penge osv. så bygger vi huse med separate børneafdelinger, lægger børn på flotte moderne værelser osv. - men mennesker er jo flokdyr og de fleste af os har det bedst, hvis vi er i nærheden af andre og ikke for os selv.
Så bibehold du blot de gode vaner I har, så længe I alle trives med det, så skal der ikke laves noget om :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske