Svar: Ernæring - 7 mdr.
17. oktober 2011
Alder:
7 mdr.
Kære T
Tak for dit brev :) jeg vil gerne dele lidt af mine tanker med dig.
Din dreng har haft svamp i munden og måske igennem hele mave/tarmsystem og du skal sikre dig at han er færdigbehandlet - har han rød numse, så kan han sagtens stadig have svamp og behandlingen skal derfor ikke sluttes.
Du skal også være opmærksom på om du selv kan have svamp i brystet og det er vigtigt at både du og han behandles, også selvom du ikke har symptomer, fordi I ellers vil blive ved med at smitte hinanden.
Svamp svier, det gør ondt og det kan være en god forklaring på at din dreng har sat sit behov for mad ned og også forklaring på at han dier så kortvarigt ved brystet som han gør. Hvis det gør ondt at spise og drikke, så har man ikke lyst til det - så tager han kun hvad han som minimum har behov for og det er ofte ikke nok. Så det er vigtigt at du sikrer dig, at han og du er behandlet færdig og at der ikke længere er svamp hos nogen af jer ...
Derudover så er det rigtig vigtigt at du nu giver din dreng mere rigtig mad, mad der smager af noget. Du skriver: "Han spiser ikke ret meget grød/kartoffel/gulerodsmos .... og jeg kan slet ikke overskue, at han snart skal spise rugbrødsmadder, når han ikke engang gider en most kartoffel"...
Men han skal slet ikke have kartoffel og gulerodsmos - han skal have rigtig mad, mad der smager af noget, mad der tager udgangspunkt i jeres mad og det er vigtigt at du netop nu, begynder at give ham rigtig mad. Han skal have retter som boller i karry, rødspætte med ris, indmaden af en frikadelle, kødsovs, laks fra ovnen osv. Køb min bog "Helens bog om børn og mad" - den er fyldt med opskrifter på retter du kan lave til ham og masser af gode råd :)
Han har brug for at få mælk 4 gange i døgnet og det er fint at du ammer og helt okay at han ikke gider flasken. Det vil være rigtig godt at bruge mme i grøden du selv laver, men af kop kan han få vand, hvis du ammer de fire gange dagligt. De fire amninger bør ligge inden middagslur, aften, sen aften og tidlig morgen. Netop for at sikre ham mælk nok og også for at sikre ham plads i maven og lyst til anden mad.
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden, vand af kop
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker i hånden at gumle på, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur. Hvis han kun vil ammes, når han ligger ned, så må du lægger dig med ham her midt på dagen.
Eftermiddag 15.30-16: En portion flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften 18: Udgangspunktet er mere og mere jeres mad, ris med sovs - mange forskellige risretter, kødsovs, kødboller, laks fra ovnen osv. Suppleres med kogte stykker blomkål, broccoli, en kartoffelbåd eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes - forsøg at amme ham rigtig godt fra begge bryster - gerne ved at du lægger dig med ham. Og derefter skal I så øve at han sover til næste morgen tidlig, hvor han så ammes igen.
Det gør ikke noget at han ikke spiser mere end 3/4 dl grød eller mos af gangen. Det der er vigtigt er at du tilbyder ham små hyppige måltider og varierer hans indtag, så han får mere og mere rigtig mad :) Han skal have mad, som smager godt :)
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske