Svar: Søvnproblemer og spiseproblemer - 7 mdr.
17. oktober 2011
Alder:
7 mdr.
Hej igen
Jeg har netop sendt dig en ny plan for dagen - planen ser lidt anderledes ud, med den alder din dreng har nu :)
Det vil være passende med to lure dagligt - ofte en kort formiddagslur på måske kun 45 minutter og så en længere middagslur, hvor han meget gerne må sove 1½-2 timer.
Længden af hans lure om dagen vil naturligt hænge sammen med hans nattesøvn, jo længere han sover om dagen, jo mindre vil han ofte sove om dagen og modsat - jo kortere nattesøvn han har, jo mere vil han ofte sove om dagen .. Din dreng sover ca 11 timer om natten og burde derfor godt kunne sove ca 3 timer om dagen samlet, så hos jer er der sandsynligvis også en sammenhæng mellem hans indtag af mad - han skal have mere at spise og flere måltider, mad der mætter mere.
Det lyder også som om at han er en dreng der har brug for meget nærhed og brug for at mærke dig og derfor kan det være en rigtig god idé at du lægger dig med ham midt på dagen - put dig med ham i din seng og am ham, når han skal sove, præcis som du gør om natten. Det kan være en god idé at prioritere dette i en periode, så du får påvirket hans indre ur og på den måde får ham lært / får givet ham fornemmelsen af at have brug for at sove lidt længere midt på dagen. Og netop når du så er hos ham, han kan mærke dig, så kan du berolige ham og få ham videre i søvnen, fordi han føler sig tryg og rolig :)
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske