Brev:
Rytme med sutteflaske
17. oktober 2011
Alder:
7 mdr.
Rytme med sutteflaske
Hej Helen
Jeg har skrevet til dig før omkring rytme.. men meget er ændret siden sidst. Her passer Mikkels rytme langt fra den, du beskriver til en på 7 mdr.
Mikkel sover gerne fra 20-21 tiden om aften til 7-8 næste morgen. Hans rymte ser ca. sådan ud:
Kl. 7-8 vågner han og får en sutteflaske
1-1,5 time senere får han havregrød eller øllebrød + vand
Kl. 9-10 bliver han puttet til formiddagslur - denne lur kan være alt fra 1-2,5 time
Kl. 12 ca får han middagsmad i form af små rygbrødhapsermed levepostej og grød + vand
Han har de sidste 2 dage ikke ville sove som han plejer, nemlig ved 13-14 tiden, her tog han også ca. 1-2 timer.
Nu er tiden flyttet til omkring kl. 16. Så fra kl. 11-12 til kl. 16 får han middagsmad, ved 15 tiden frugt/grøntsager og vand. Og så en flaske inden han puttes.
Han vågner kl. 17.30 ca. og her giver jeg ham en flaske og så kl. 18-18.30 aftensmad - førhen fik han fast aftensmad kl. 18, men da han lige skal have en flaske når han vågner, bliver der nød til at gå lidt tid inden han kan spise aftensmad.
Så får han en flaske igen når han puttes mellem 20-21.
Det fungere rigtigt fint med at han sover mere end igennem om natten og får de 4 flasker i løbet af dagen. Jeg bemærker bare at flaskerne næsten kommer til at lægge for tæt på hans fast føde. Dette sker fordi han sådan ændre rytme. Derfor kunne jeg godt bruge lidt viden om hvor de to flasker skal lægge mellem middagsmad og aftensamad - nu hvor han også får frugt og vand til mellemmåltid.
Han er en stor dreng på de 11 kg og 75 lang - og får en den høje ende af over 750 ml. MME + det der er i maden... Jeg aner ikke mine levende råd - skal jeg kun lave de antal ml. i en flaske så det kommer til at passe bedre mellem de anbefalede 500 - 750 ml.? Hertil skal de siges at han spiser rigtigt godt af både grød, mos og rugbrødshapser + frugt.
Vil det være for tidligt at gå ned til 3 flasker?
Et sidste spørgsmål - han har absolut ingen rytme i søvn sidste på dagen - tror vi er ved at gå fra 3 til 2 lur. Men den 2 lur ligger så sent, at jeg fornemmer den rykker om aftenen, så vi er nærmere kl. 21 end kl. 20 som var næsten fast førhen. Kan dette muligvis bare være en fase? Ellers fornemmer jeg at det er alt det mad der gør han sover så sent og ikke ved 13-14 tiden.
Skal jeg evt. vække ham fra han 2 lur, så han ikke sover til kl. 17.30?
Er så spændt på svar! For vi ønsker at kunne gøre tingene lidt mere fast både for Mikkels og vores skyld.
Håber du kan finde hoved og hale i det :)