Brev:
Min søns ernæring - 3 mdr.
18. oktober 2011
Alder:
3 mdr.
Min søns ernæring - 3 mdr.
Kære Helen.
Så er jeg tilbage med endnu et spørgsmål omkring min søns ernæring :o)
Han er nu blevet 3 mdr. (13 1/2 uge) og for netop en uge siden havde jeg besøg af sundhedsplejersken, som talte kost (overgang til grød/mos). Hun fortalte at når han blivet 4 mdr. skal vi holde øje med hans tegn for om han er klar til fast føde - at han er interreseret, når vi spiser og at han savler, begge dele er han begyndt på allerede...
Jeg har fra han ar 5 dage suppleret med MME og har får ca. 100 - 120 ml. per måltid alt efter om han også få bryst (om natten får han kun flaske), dette har han fået længe nu (den sidste måned). Han er 62 cm. og vejer 6060 g. så dette bure jo passe.
Men efter besøget er det sket noget med hans spisevaner, jeg ved ikke om det er et såkaldt appetitspring eller hvordan, men han vil spise langt oftere end han plejer (hver 1 1/2 - 2 timer) - også om natten. Jeg begyndte derfor at tilbyde han mere i flasken - 120 - 150 ml. Men dette har ikke gjort den store forskel, nogen gange spiser han det hele (typisk ved midnat), men han vågner fortsat efter to timer... Her kan jeg nogen gange holde ham hen med sutten et par gange i en times tid.. Men det er jo altså vildt frustrerende om natten!! Andre gange vil han kun indtage halvdelen (altså ogå mindre end han tidligere har spist) og det med mange pauser og skrig fordi han spytter flasken ud. Det er meget frusterende spisevaner for os alle :o(
Om morgen (tidligt) kan jeg, idet jeg ikke har ammet hele natten, lægge ham i sengen hos mig og amme ham lidt lidt indtil han falder i søvn og lidt mere igen, således han sover 1-2 timer mere på denne måde...
Om natten er det jo især uoverskueligt og jeg kan mærke på ham, at det også påvirker hans søvn - han sover meget uroligt og er meget pylret om dagen, hvor han er meget træt og gerne skal sove 4-5 lure af kortere perioder...
Jeg tænker derfor at det er hans dårlige spisevaner og det at han ikke er mæt, der gør, at han sover så korte og urolige perioder. Men hvad kan jeg gøre?? Jeg har overvejet vælling (i hvert fald til natten i håb om en bedre søvn og dermed en bedre start på dagen), men må jeg det før han er 4 mdr.??
Hilsen Louise