Brev:
Aftensmad - 17 mdr.
18. oktober 2011
Alder:
17 mdr.
Aftensmad - 17 mdr.
Kære Helen
Det går super godt med tvillingerne - de er allerede snart 17 mdr og er i rivende udvikling. Det er en skøn alder og de forstår rigtig mange ting, men siger endnu ikke bevidst "rigtige" ord, men det skal nok komme ;o)
Jeg skriver, fordi jeg har brug for at vende et par tanker omkring eftermiddagen/aftensmaden.
Når jeg henter dem fra vuggestue kl ca 16.15 er de simpelthen så sultne. De har fået rugbrød og frugt ved 14 til 15 tiden alt afhængigt af, hvornår de er vågnet fra lur, men det er tydeligt at de er meget sultne når jeg kommer. (De spiser ca 2 skiver rugbrød hver i vuggestuen). Det har jeg løst ved enten at have en rugbrødsmad med eller de får fra madkassen. De spiser som regel en halv skive hver. Når vi så kommer hjem står den på kogte gulerødder, tomater, agurker, pastaskruer - ja stort set alt jeg kan støve op for de sidder og græder foran køleskabet og peger for at få noget at spise.
Jeg har indtil nu tænkt at det gjorde ikke noget at de spiser før af grøntsager o.lign. for de skal jo have mad når de er sultne. Så spiser de bare mindre til aftensmaden. Jeg laver mad mens jeg fodrer dem og når de er ved at være fyldte går de som regel ind og leger, mens jeg laver maden færdig eller hjælper mig i køkkenet med at tømme skabe og skuffer ;o)
Problemet er så at så skal vi jo spise aftensmad, når far kommer hjem - ca 17.30 - de virker stadig sultne, men specielt drengen bliver hurtigt færdig med maden og så starter cirkusset med at han vil rejse sig op i højstolen, nægter at sætte sig. Han kaster sig bagover hvis vi insisterer på at han skal sidde ned med det resultat at han slår hovedet. Han vil ikke sidde ved hverken far eller mig.
Min holdning har været at så er han ikke mere sulten så han kan komme ned og lege. Men han vil gerne spise hvis far står med ham på armen og tilbyder - det syntes jeg ikke lige er sagen - specielt fordi hvad gør man så når man er alene med dem...
Drengen spiser gerne af det mad der er røget på gulvet, så sulten er han, men vil bare ikke sidde i stolen. Vi lader dem være med til at dække bord og de får selv lov til at klatre op og sætte sig i stolen. Vi prøver at lave god stemning ved at grine og tale om dagen i vuggestuen og have så lidt fokus på at de skal spise maden som muligt, men dog stadig opfordre til en bid her og der.
Det største problem er jo nok også at de er så trætte på det tidspunkt. Jeg havde ellers tænkt at hvis de fik nok at spise efter vuggestue, så kunne de vente med aftensmad til senere end 17.30 men det giver bare endnu mere uro.
Når de ikke har spist så meget til aftensmad, så får de tilbudt en banan inden putteritualet går igang.
Er det alderen der trykker eller vil det være en ide at give dem aftensmad ligeså snart vi kommer hjem - altså omkring kl16:45-17:00 og så fylde op med banan senere som sædvanligt?
Jeg har ellers vurderet at far skulle kunne nå hjem så vi kunne spise sammen - men det kan jo være at vi skal ændre det i en periode.
De kommer i seng mellem kl 19 og 20. Ville helst gerne putte dem kl 19 fordi de er så trætte men nogle dage kan det simpelthen ikke tidsmæssigt nås, hvis de også skal i bad - så går tiden bare hurtigt. Nå vi endelige er færdige så er søvntoget måske kørt og så venter vi lige til det kommer igen. De sover ikke længere om morgen, hvis de kommer sent i seng, så med de sædvanlige opvågninger i løbet af natten bliver det jo hurtigt en dum cirkel med knap så meget søvn og overskud til at klare hverdagen.
Jeg glæder mig meget til at høre dine tanker om, hvordan vi kan ændre på rytmen og få lidt mere ro på aftensmaden.
Med venlig hilsen
Spip