Svar: Rugbrød til froskost og hvornår undvære natamning helt?
18. oktober 2011
Alder:
8 mdr.
Kære Williams mor
Tak for dit brev - jeg vil meget gerne dele lidt af mine tanker med dig:)
Det er helt perfekt det du skriver: "Jeg lægger ham inden han sover helt - han virker næsten som om han sover, men siger lige en lyd eller to og kigger på mig, hvorefter han så ruller om på siden og sover" - det er lige sådan det skal være.
De fleste børn vil i 8-9 måneders alderen trives med 3 amninger i døgnet og disse amninger vil ofte ligge inden middagslur, aften og en gang i løbet af natten. Eller de vil ligge aften, sen aften og tidlig morgen - og det lyder faktisk hos jer som om at det vil være bedst for William, hvis de ligger aften, sen aften og tidlig morgen.
I hvert fald lyder det som om at han om dagen godt kan undvære amning - at du en gang imellem vælger at lægge dig med ham og give ham brystet og han så sover inden for 1-2 minutter er okay, herefter sover han jo godt. Men amningerne aften, sen aften og tidlig morgen, dem har han brug for og især aften og sen aften tager han godt fra. Det er et reelt behov.
Det lyder ikke realistisk at tro at William vil kunne sove uden brystet fra kl 20 til 06 og faktisk er det de færreste børn der kan det og slet ikke i Williams alder. De fleste børn vil i 10 måneders alderen trives med to amninger dagligt - og det vil her ofte være amningerne om dagen der forsvinder helt og de to amninger ligger så enten aften og sen aften eller aften og en gang i løbet af natten. Det vil sige at barnet i 10 måneders alderen ofte ammes f.eks. kl 20 og kl 24 og derefter sover til næste morgen tidlig, hvor barnet så får morgengrød. Eller barnet ammes kl 20 og kl 03/04 og sover så videre og starter dagen med grød.
Så hvornår kan han undvære bryst fuldstændig om natten ... tja, i hvert fald ikke de næste mange måneder - det lyder som et reelt behov at du ammer ham kl 19.20/20 og så igen kl 24-01 og det lyder derfor som om at den amning der skal fjernes hos jer, er den tidlige morgenamning, hvor han så må få lidt vand og så må dagen starte med lidt grød ...
Med hensyn til mængden af rugbrød, så er det meget forskelligt fra barn til barn, hvor meget der spises - nogle børn spiser meget og andre spiser mindre. Generelt vil det dog være en rigtig god idé at supplere med skemad ved siden af rugbrødshapserne til barnet er omkring 10 måneder gammelt. Først omkring den alder, vil de fleste børn kunne spise sig mætte i det de kan spise selv ...
Det vil derudover være rigtig godt at variere hans indtag så meget som muligt og meget gerne lave smørbart fiske og kødpålæg til ham, så han får andet en leverpostej. Derudover vil det være godt at supplere med godt kogte pastaskruer, stykker af frikadelle, kogte grøntsager osv.
Der er masser af opskrifter og forslag til dagsplaner i min nye bog "Helens bog om børn og mad" og derudover vil jeg også anbefale dig at du læser min bog "Sådan får du dit barn til at sove" - netop omkring 8-9 måneders alderen og de søvnudfordringer der ofte opstår der - og hvad man så skal gøre ved det :)
Rigtig meget held og lykke, rigtig god weekend! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske