Svar: Hjælp til at blive vendt og finde sutten om natten
18. oktober 2011
Alder:
11 mdr.
Kære Mor
Det er tiden, der skal arbejde for jer ... :) Det er en periode, I lige nu skal igennem og det der er vigtigt er, at du ikke får skabt nogle uvaner undervejs, som I så skal kæmpe med efterfølgende ...
Din dreng vil naturligt øve sig i at kravle - både når han er vågen og når han sover. Og derfor lægger han sig op i kravlestilling om natten, han kan ligge og vugge kroppen frem og tilbage, banke hovedet ind i sengegavlen og græde og være rigtig frustreret imens. Det er fordi han gør det i søvne og han er endnu ikke i stand til på egen hånd at få sig lagt ned igen.
Derfor er du nødt til lige nu at hjælpe ham med at blive lagt ned, få dynen om sig, finde ro og komme videre i søvnen. Du er nødt til aktivt at hjælpe ham med stillingskift. Det kan du roligt gøre, det at hjælpe ham med at blive lagt ned rent fysisk, vil han på sigt lære at gøre selv. Han vil på sigt her blive selvhjulpen og vil kunne skifte stilling uden at behøve din hjælp, så du skal ikke være bekymret for at det du hjælper ham med fysisk at blive lagt rigtig, vil give dårlige vaner. Det er en periode, hvor han har brug for det.
Men der hvor uvanerne kommer ind - det er omkring sutten. Det er vigtigt at du prøver at få ham videre i søvnen uden at han får sutten i munden hver gang. Det gælder uanset om du giver ham den eller om han selv lærer at finde den. Det er bedst, hvis han kan lære at sove uden at have noget i munden. Ellers vil han naturligt vågne op hver gang sutten tabes og søvnafbrydelser er ligeså skidt for ham, som det er for dig ...
Men ellers er teknikken med at finde sin sut selv, at du starter om dagen. Konsekvent giver ham sutte i hånden, så han selv skal komme den i munden. Og når han så vågner om natten, så skal du hjælpe ham med at søge efter sutten med sin hånd, finde den og han skal igen selv komme den i munden. Du kan komme lidt ekstra sutter i sengen og du kan også koble sutterne på en klud, så de er lettere for ham at finde - men som udgangspunkt er det bedst, hvis han kan lære at komme videre i søvnen med dine kærtegn, stillingskift, beroligende hænder, beroligende ord osv. og altså uden at få sut :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :) God weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske