Svar: Kaos ved aftensmaden
18. oktober 2011
Alder:
11 mdr.
Kære magtesløse forældre ved aftensbordet ...
Jeres dreng spiser godt og varieret dagen igennem, men om aftenen er han træt og det er naturligt rigtig svært for ham at overskue maden, overskue det at skulle spise. Derfor må I gerne hjælpe ham, I må gerne made ham, når I spiser aftensmad, men det skal være en kombination, hvor I hjælper hinanden.
Han skal have samme mad som I spiser, men hvor noget af det serveres så han selv kan spise det og andet serveres, som I hjælper ham med. Får I f.eks. frikadeller med kartofler og sovs, så kan han selv sidde og spise frikadellerne i stykker - enten med fingrene eller med en gaffel - og I kan så made ham med kartoflerne, som I har moset med lidt sovs. Det kan han få på en gaffel eller med en ske.
Når han bliver ked af det, så er det fordi han mister tålmodigheden og bliver for træt og derfor er det vigtigt at I hjælper ham med at få lidt mad i maven, for han er jo sulten :)
Når I oplever at han gratter med maden og ikke spiser så meget, så prøv at fortælle ham, hvad I gerne vil have ham til "ind i munden skat", "mmm smager godt, ind i munden", "mmm må mor smage, mam, du smage" osv. Så fokus bliver på at maden skal i munden og ikke på gulvet :)
Det er også en rigtig god idé at lade ham komme ned og lege, når han er færdig med at spise. Det er helt fint, at han ikke sidder i mere end måske 20 minutter, så kan han lege lidt, I kan spise færdig osv. Det behøver ikke trække ud i 45-60 minutter. Når I så har spist, så skal han i bad, ren ble, nattøj osv. og så må han meget gerne få en godnatgrød. Denne gives af jer, som en del af hans putteritual og naturligt adskilt fra aftensmaden.
Jeg håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske