Svar: Seng ind på sit eget værelse?
18. oktober 2011
Alder:
10 mdr.
Kære Gitte
Dejligt at høre at mine tidligere råd har hjulpet jer - men også et stort skulderklap til jer, som er gået fra 12 amninger til nu kun 2 ... :)
Jeres dreng kan sagtens blive ved med at sove i samme rum som jer, hvis det fungerer godt. Han kan også blive flyttet på eget værelse, hvis I fornemmer at det er tid nu - det afhænger helt af, hvordan I føler det vil være bedst. Der er ingen faste regler her ...
At det skulle blive sværere, jo ældre barnet er - det har jeg også hørt, men det er jeg dog ikke helt enig i. For naturligt bliver børn mere bevidste, men det kan man jo også udnytte og netop gøre en dyd ud af og når børn bliver 12-18 måneder gamle, så vil det ofte være passende at introducere en godnathistorie, mælk af en kop, en sovebamse eller lignende og stille og roligt bliver det helt naturligt at få skabt et nyt ritual og netop et ritual som barnet også kan se frem til. Det er derfor ikke et spørgsmål om at skabe noget som ikke er rart, det er ikke et spørgsmål om at barnet skal sove alene og fornemmelsen af at det er ubehageligt, men snarere et spørgsmål om at få skabt nogle rutiner, som barnet synes er mindst ligeså hyggelige som at ligge i soveværelset.
For barnet handler det jo ofte om trygheden, nærhed, at være i sin seng og føle sig tryg ved dette. At det at skulle sove forbindes med noget trygt og rart og har man fået skabt denne erfaring fra starten - at skulle sove er noget dejligt - så er det ikke sværere at putte børn i egen seng på eget værelse, fordi de bliver ældre, tværtimod :)
Hvis I mener at overskuddet og tiden er til eget værelse nu, så prøv at flytte ham og se hvad der sker - der sker jo ikke noget ved at prøve, han kan altid komme tilbage igen, hvis I fornemmer at der her slet ikke går lige nu :) Det kan også være at det bare går super godt og at det viser sig at I alle tre sover meget bedre på denne måde og så er det jo kun godt :)
Han skal puttes på samme måde som tidligere, samme ritual, samme tryghed og ro - sengen står bare et andet sted og så må du, når han vågner om natten, gå ind og amme ham og derefter putte ham i seng igen. Du kan stille en stol ind på hans værelse, som du kan sidde og amme i om natten ...
Håber du kan bruge dette videre, og rigtig god orlov til far :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske