Svar: Græder i søvne - utrøstelig
18. oktober 2011
Alder:
6 mdr.
Kære Louise
TAk for dit brev og velkommen til :)
Det er nogle fine overvejelser du har gjort dig, for mange ting kan spille ind ...
Det er nærliggende at tjekke hans ører - problemer med ørerne kan opstå hurtigt, så selvom lægen har sagt at de var fine, så kan der godt være problemer nu. Det vil være en god idé at få en ørelæge til at se hans ører efter, da ørelægen nogle gange kan se ting, som egen læge ikke kan. Du behøver ikke henvisning for at kontakte en ørelæge.
Det kan også være smerter andre steder fra kroppen, det kan være tandfrembrud der irriterer, det kan være ondt i maven, ondt i nakke, skuldre, hoved osv. Det lyder dog ikke umiddelbart som tilfældet hos jer, da din dreng om dagen er frisk og i hopla og ikke virker til at have ondt ...
Så kan det handler om planen for dagen og den daglige rytme - hans indtag af mad og mælk ser fint ud og ja - det er stadig helt relevant at han ammes sen aften og også tidlig morgen. Det vil være rigtig godt at arbejde på at han kan sove fra ca midnat til næste morgen tidlig - f.eks. fra kl 24 til 05 eller fra kl 20 til 01 - det er et realistisk mål at sætte sig.
Alder og udvikling kan spille ind. Han drømmer mere, oplever mere og mere verden, er mere og mere bevidst og alt hvad han oplever skal bearbejde om natten og det bliver det, når han sover, når han drømmer. Derfor vil børn i denne alder godt kunne både klynke og græde i søvne, ligesom de også kan le. De kan også ligge og virrer med hovedet, baske med armene osv. og kan have svært ved at finde fysisk ro.
Det kan være en god idé at koble tremmesengen til forældresengen ved at fjerne den ene side tremmer og sætte de to senge sammen, så de ikke kan glide fra hinanden. På den måde kan du holde fast i at din dreng skal sove i sin egen seng, puttes der og forbinde det med stedet, hvor han sover - samtidig med at du kan ligge i din seng, lægge hænderne over på ham, lade ham mærke at du er der.
For din dreng lyder også til at have et stort behov for netop at mærke dig og fornemme at han ikke er alene, at du stadig er der. Og det er vigtigt at give ham den tryghed, for at han så derefter kan sove videre. Det lyder også meget som et tryghedsbehov - han dier ofte kun lige kortvarigt ved brystet og falder så derefter til ro - netop fordi det måske ikke er mælken han reelt har brug for, men nærheden og det trygge der ligger i den genkendelige amning.
Jeg synes ikke du skal begynde at vække ham om natten men derimod prøve at få ham videre i søvnen med dine hænder, kærtegn og nærhed. hvis han søger brystet, så kan du give ham det, men forsøg at gøre amningen så kortvarig som muligt, så han stille og roligt lærer helt at undvære. Når han søger brystet kan du give ham det men stille og roligt lirke det ud af munden på ham. Han vil i starten protestere, søge brystet igen og det får han så, dier og falder til or og så lirker du igen brystet ud af hans mund. Samtidig sætter du så bestemte kærtegn, måden du holder ham i hånden på, putteklud eller lignende i stedet og tilsidst vil han finde ro ved dette, trille om på siden og sove uden at få brystet i munden. Behovet for brystet skal altså gøres gradvist mindre i takt med at han lærer at sove med kærtegn osv. i stedet. Det er en gradvis proces.
Lige nu er det vigtigste at gøre det der får ham rolig og videre i søvnen og måske har han brug for at sove sammen med dig i en periode, for derefter så at komme tilbage i egen seng igen - det må du prøve at vurdere. Jo mere tryg og rolig du kan gøre ham, jo bedre er det og jo lettere vil han komme væk fra gråden om natten igen - det er som du skrive,r noget han også udviklingsmæssigt skal vokse fra :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske