Svar: Vækkeur
18. oktober 2011
Alder:
12 mdr.
Hej med dig
Det taler for regelmæssighed og rytme - påvirkning af det indre ur - at have en fast stå-op-tid og en fast gå-i-seng-tid og det gælder uanset om det er hverdag eller weekend. I hvert fald tåler små børn ikke ret godt, hvis vi ændrer på rytmen, fordi vi har fri et par dage ...
Da I forældre har brug for at vågne til samme tid hver dag, er det naturligt at I skal sætte jeres vækkeur til og det skal I naturligvis gøre, selvom I har en datter. Hvis hun aldrig er blevet vækket af lyden af et vækkeur, så vil hun naturligt kunne blive forskrækket de første gange hun oplever dette - men hun vil hurtigt vænne sig til det og hvis hun har behov for at sove længere, ja så vil hun trygt og roligt sove videre, også selvom I står op.
Det er rigtig dejligt, hvis hun kan vågne af sig selv, fordi hun så naturligt vågner, når hun er parat til det, frisk og veludhvilet efter en god lang nattesøvn. Men nogle gange kan det ikke lade sig gøre, netop fordi hverdagen kræver noget andet og hun har en alder nu, hvor hun sandsynligvis skal op, starte dagen, i dagpleje, vuggestue eller andet og så må hun vækkes, så I kan nå det hele. Som sagt, vil hun sandsynligvis vågne i starten, fordi hun forskrækkes af uret, men på sigt, vil hun godt kunne overhøre det og sove 15-20 minutter mere, hvor hun så enten vågner af sig selv eller I så vækker hende, for at kunne nå det hele :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske