Svar: Mad til 1-årig
18. oktober 2011
Alder:
12 mdr.
Hej med dig
Planen for dagen du sender ser umiddelbart fin ud og hvis din datters mave fungerer godt, så er mængden af frugt sandsynligvis fin. Nogle børn har brug for lidt ekstra frugt netop for at holde maven igang, - har hun tendens til løs mave, kan det derfor være en god idé at skære lidt i mængden af frugt ...
Med den alder din datter har er frisk frugt en rigtig god idé - jeg anbefaler at tage udgangspunkt i årstidens frugt og her er danske æbler lige nu en rigtig god idé. vi har i DK super lækre æbler og de kan gives på mange forskellige måder, som det også lyder som om at I allerede gør.
Ellers er der masser af bær i løbet af efteråret som du kan give - det kører dog på sidste vers med friske danske bær lige nu - og ellers må du købe det du kan få i supermarkedet - både frisk og på frost.
Det er generelt vigtigt at variere, så hun får så meget forskelligt som muligt og heldigvis er der masser at få, selvom det nu er efterår og vinter.
Efterår er frugt og bær ofte: blommer, brombær, hindbær, kirsebær, hyldebær, melon, pærer, rabarber, vindruer (husk uden skræl og skåret i stykker), æbler.
Vinter er frugt ofte: Appelsiner, Clementiner, Pærer og Æbler.
Og så naturligvis alt det du kan bruge fra fryseren ... :)
Idéer til mad, kan du finde i min bog "Helens bog om børn og mad" :)
Med hensyn til kalk, så anbefales det at hun nu tilbydes mindst 350 til max 500ml mælk dagligt. Det kan meget fint være de 1-2 amninger dagligt og derudover ost, sovs, lidt tykmælk eller mælk der naturligt indgår i grød osv. Det anbefales at hun fra 1-3 års alderen tilbydes letmælk og letmælksprodukter, hvis du giver hende komælk. Hvis du ikke giver komælk, så bør du fortsætte med at amme 2 gange dagligt, så hun får kalk via modermælken og derudover synes jeg du så skal tale med lægen om hvorvidt det vil være relevant at hun får et tilskud af kalk - evt. i en multivitaminpille dagligt, som du kan knække eller knuse, så hun ikke får den galt i halsen. Hvis du supplerer hende med en vitaminpille, vil hun også kunne få sit behov for d-vitamin dækket den vej igennem. Hun bør få d-vitamin til hun er 2 år gammel :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske